Fordon

Nanopartiklar gör flygmotorn snål

Blanda nanopartiklar i ytskiktet så håller det tre gånger längre. Om två år kan metoden vara i bruk i flygmotorer.

Publicerad

Hög temperatur gör flygmotorn mer effektiv och sänker utsläpp såväl som bränsleförbrukning. Men för att motorn inte ska ta stryk måste metallen skyddas av ett värmeisolerande ytskikt. Nu har en forskargrupp vid Högskolan Väst i Trollhättan visat att ytskiktets livslängd kan trefaldigas med hjälp av nanopartiklar.

Ytskiktet måste vara elastisk för att klara de stora temperaturväxlingarna som får materialen att ömsom expandera, ömsom krympa. Basen är därför ett keramikpulver som spetsats med plast, och sedan har forskarna testat att blanda i nanopartiklar. Det nya siktet, som sprutas på ytan som ska skyddas, har testats tusentals gånger i en chocktest, som ska simulera hur temperaturen växlar i en flygmotor. Slutsatsen blev att ytskiktet håller minst tre gånger så länge som dagens skikt samtidigt som värmeisoleringen är god.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här