MS Angelsen Senior blir världens största med elhybriddrift

2017-09-01 15:51  
Fiskebåten Angelsen Senior som ska utrustas med litiumjonbatterier. Foto: Moen Marin

Med sina 21 meter blir norska MS Angelsen Senior världens största fiskefartyg med elhybriddrift. Några liknade satsningar i Sverige finns dock inte ännu, enligt en branschorganisation.

Det Lofotenbaserade rederiet Hans Angelsen og Sønner har beställt en fiskebåt med elhybriddrift av varvet Moen Marin.

Batteripaketet består av tre litiumjonbatterier på totalt 255 kWh från Corvus energy. Det kan laddas med el från nätet när fartyget ligger vid kaj eller av dieselgeneratorerna från Scania/Stamford till sjöss. Framdrivningen sköts av två elmotorer på totalt 650 kW.

Båten tillverkas för fiske med nät. Batteridriften kommer att användas när dieselgeneratorerna har låga varvtal och därmed låg verkningsgrad, till exempel vid upptagning av nät. Batterierna ska klara av denna uppgift i två timmar. Vid nätläggning och vid färd kör fartyget på el från dieselgeneratorerna, som är dimensionerade för att kunna ladda batterierna under nätläggning.

Enova vill introducera ny teknik

Hybridsystemet kan reducera dieselgeneratorernas driftstid med 75 procent och bränsleförbrukningen med 25 procent, enligt beräkningar. Enova, ett norskt statligt miljöinnovationsbolag, har bidragit med 2,7 miljoner kronor.

– Vi vill bidra till att det utvecklas och introduceras nya tekniker som reducerar klimatutsläppen till havs. Lever fartyget upp till förväntningarna tror vi att många kommer att följa efter, säger Enovas marknadschef Ole Aksel Sivertsen till Skipsrevyen.

Läs mer:

Läs mer: Saabs "osynliga" ubåt levereras i tid

Peter Ronelöv Olsson, ordförande i Sveriges Fiskares Producentorganisation (SFPO), känner inte till några liknande svenska initiativ.

– Det kan nog vara svårt att få eldriften att fungera, men kanske vid passivt fiske med garn eller tinor, säger han.

"Kör omkring i båtar från 1960-talet"

Han berättar också att det i Sverige inte är möjligt att söka bidrag från Europeiska havs- och fiskerifonden, EHFF, för åtgärder som rör energieffektivisering. Detta ska vara möjligt i andra länder, menar han.

– Danskarna byter grejer. Men här i Sverige kör många omkring i båtar från 1960-talet, med teknik från 1940-talet, säger han.

Uppgiften att det inte går att söka bidrag i Sverige bekräftas av Petra Jarlros, samordnare på Jordbruksverkets fiskerienhet. Yrkesfiskare kan söka stöd för bland annat selektiva redskap och investeringar för att höja kvalitén och mervärdet på fisk, skriver hon. Möjligheten att investera i energieffektivisering finns dock inte i det svenska havs- och fiskeriprogrammet” då den inte ingick i den politiska prioriteringen”, skriver hon.

Ny Teknik söker regeringsföreträdare för svar kring den politiska prioriteringen som Jordbruksverkets Petra Jarlros nämner.

Båtens specifikationer

Generatorer: Två Scania DI13 med Stamford HCM534F2, totalt 850 kW.

Propeller: Heimdal 4J500/170-2300HS med diameter 2,3m

Batteri: Corvus energy litiumjon, tre paket på vardera 750 VDC, 85 kW.

Elmotorer: Två 235 kW asynkron från Siemens.

Längd: 21 meter.

Bredd: 9 meter.

Fart: Cirka 10 knop.

Johan Kristensson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt