Motortillverkare lovar stora bränslebesparingar

Komprimera luften i den ena cylindern och förbränn i den andra. På så sätt påstår sig ett amerikanskt företag kunna sänka bränsleförbrukningen i en bensinmotor med upp till 36 procent. Men siffrorna bygger på simuleringar.

I en vanlig bensinmotor sugs luften in i cylindern, komprimeras, blandas med bränslet och antänds. Sedan trycks avgaserna ut.

Men om dessa uppgifter istället delas upp på två cylindrar som arbetar parallellt kan motorn bli effektivare och bränslesnålare. Det påstår i alla fall det amerikanska utvecklingsföretaget Scuderi Group som utvecklar en motor där luften sugs in och komprimeras i en cylinder för att sedan föras över till en annan cylinder där bränsleblandning och förbränning sker.

Principen är långt ifrån ny, men Scuderi Group anser sig ha utvecklat tekniken. I ett pressmeddelande meddelar företaget att simuleringar av företagets motorkoncept visar på bränslebesparingar på upp till 36 procent.

De högsta besparingarna fås när motorn används tillsammans med en tryckluftstank.

När luften inte behövs för förbränningen lagras den i tanken. Även energi vid motorbromsning används för att pumpa upp lufttrycket i tanken. När tanken är full frikopplas kompressionskolven och tryckluften kan användas vid förbränningen.

En annan viktig förklaring till den höga effektiviteten är också att luft-bränsleblandningen i Scuderimotorn antänds efter att kolven nått toppen av cylindern.

Principen förklaras både i text och genom en film på företagets hemsida.

Det svenska utvecklingsbolaget Cargine har levererat de pneumatiskt manövrerade ventilerna till Scuderimotorn. Ventilerna tillåter stor flexibilitet och kan öppnas och stängas snabbt vid valfria tidpunkter.

- Scuderimotorn har både för och nackdelar jämfört med en vanlig motor , säger Urban Carlson, som är vd för Cargine.

- Fördelen är att man kan få högre verkningsgrad vid låga varv. Nackdelarna är att det är svårt att få förbränningen att fungera, eftersom luften måste föras in i cylindern, blandas med bränsle och tändas under mycket kort tid, säger Urban Carlson.

Scuderi har hittills utvecklat en prototyp, men de nya data som företaget nu presenterar kommer från simuleringar som gjorts vid ett amerikanskt forskningsinstitut.

Bengt Johansson, professor i förbränningsmotorer vid Lunds Tekniska Högskola, är skeptisk till Scuderis uppgifter om stora bränslebesparingar:

- Simuleringar är en sak men i verkligheten uppstår alltid små förluster som är svåra att modellera.

- Jag har svårt att tro att de når samma resultat med en riktig motor, säger Bengt Johansson.

Företagets vd Sal Scuderi (son till motorns uppfinnare Carmelo Scuderi) är dock övertygad om att motorn kommer att nå marknaden. Hittills har företaget tagit in nästan en halv miljard kronor i riskkapital. Till tidningen Wall Street Journal säger han att Scuderi Group har avtalat om samarbete med nio biltillverkare och han hoppas kunna teckna det första licensavtalet under första halvåret i år.

Bland de intresserade finns Honda Motor och Daimler uppger han till Wall Street Journal.

Marie Alpman

Anders Wallerius

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt