Fordon

Motortillverkare lovar stora bränslebesparingar

Komprimera luften i den ena cylindern och förbränn i den andra. På så sätt påstår sig ett amerikanskt företag kunna sänka bränsleförbrukningen i en bensinmotor med upp till 36 procent. Men siffrorna bygger på simuleringar.

Publicerad

I en vanlig bensinmotor sugs luften in i cylindern, komprimeras, blandas med bränslet och antänds. Sedan trycks avgaserna ut.

Men om dessa uppgifter istället delas upp på två cylindrar som arbetar parallellt kan motorn bli effektivare och bränslesnålare. Det påstår i alla fall det amerikanska utvecklingsföretaget Scuderi Group som utvecklar en motor där luften sugs in och komprimeras i en cylinder för att sedan föras över till en annan cylinder där bränsleblandning och förbränning sker.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här