Mikaels bil brann upp på motorvägen – så svarar BMW

2018-08-13 06:00  

13 513 svenska fordon omfattas av BMW:s stora återkallelse. Men vad händer med de ägare vars bil redan har brunnit upp? Mikaels 435d gick upp i lågor på en minut.

Problemet uppdagades i Sydkorea. Där har hittills i år 27 BMW-bilar råkat ut för motorbränder – något som enligt tillverkaren ska bero på en defekt i recirkulationen av avgaser. Små läckor av glykol i EGR-kylaren lagras i EGR-modulen (exhaust gas recirculation) och kan tillsammans med olje- och kolsediment i vissa fall antändas.

Först flaggade man för att 106 000 sydkoreanska fordon berördes – därefter har BMW meddelat att drygt 320 000 dieselbilar kommer återkallas i Europa. Det gäller dels bilar med fyrcylindriga dieselmotorer tillverkade mellan april 2015 och september 2016. Berörda modeller är BMW:s 3-, 4-, 5-, 6-, och 7-serie – samt X3, X4, X5 och X6. Återkallelsen rör även samma modeller med sexcylindriga dieselmotorer, men då fordon producerade från juli 2012 till juni 2015.

Läs mer: BMW återkallar 320 000 i Europa efter bilbränderna

”På den svenska marknaden är det 13 513 bilar som omfattas av den tekniska kampanjen och BMW förbereder nu och kommer inom en vecka distribuera kundinformation till återförsäljarorganisationen. Kunder med påverkade fordon kommer att kontaktas av sin BMW-servicepartner, skriver Peter Maier, informationschef på BMW Group Sverige i ett mejl till Ny Teknik.

Frågan är om felet med EGR-modulen kan ligga bakom tidigare motorbränder i Europa och Sverige? Det undrar Mikael Hälldin från Björnlunda. Hans BMW 435d brann upp på motorvägen. På söndagsmorgonen den 5 augusti skjutsade han sin flickvän till jobbet inne i Stockholm, men strax norr om Södertälje fick resan ett snöpligt slut.

– Jag låg ute på motorvägen i 100-110 km/h när det tändes en varningslampa. Det stod att, ”motorn ger ej full effekt, men fortsatt färd är möjlig. Kontakta servicetekniker”. Fem sekunder senare hade jag ingen gas, fast att motorn gick – ingenting fungerade. I backspegeln såg jag vitgrå rök så jag tänkte att det nog kunde vara topplockspackningen. Som tur var kunde jag precis ta mig in på en SOS-ficka innan bilen slutade rulla. Men fem sekunder senare välde kolsvart rök ut under motorhuven. Jag sa åt min flickvän, ”sug väskorna och ut ur bilen!”. Vi kom 20-25 meter från bilen, och efter 30 sekunder slog flammor ut vid sidan av huven. Till fullutvecklad brand tog det max en minut, säger Mikael Hälldin.

Läs mer: BMW ber om ursäkt för motorbränder

Efter händelsen var han och flickvännen skärrade. De köpte bilen i januari, men då den är modellår 2014 finns ingen nybilsgaranti kvar.

– Jag undrar ju hur mycket vi kommer förlora. Jag kommer aldrig ha råd att köpa en likvärdig bil. Vi satt och räknade på ekonomin, och det skulle ha kunnat fungera om vi bytt in bilen efter två år. Man frågar sig om man över huvud taget vågar köpa en BMW-diesel. Att ge ersättning till de som har drabbats är ju i det här fallet småpotatis för dem. Det borde ligga i deras intresse om de vill att folk ska fortsätta köpa BMW, säger Mikael.

BMW ger dock ett undvikande svar när Ny Teknik frågar om vilken ersättningspolicy de kommer ha kring bränder orsakade av det aktuella EGR-problemet.

Om det visar sig att branden i Mikaels bil beror på det fel som ni nu ska återkalla dieselbilar för – hur kommer då BMW ersätta honom?

”Vi tar incidenten på yttersta allvar men vi har inte möjlighet att besvara frågan innan en teknisk undersökning fastställt orsaken bakom incidenten”, svarar Peter Maier på BMW via mejl.

Hur många liknande fall med motorbränder har ni fått in i Sverige?

”Fordonsbränder kan bero på många olika externa orsaker och bero på allt från felaktigt reparerade olycksskador, tidigare översvämning, brist på eller felaktigt underhåll, skadedjur, obehöriga modifieringar av fordonet (exempelvis fjärrstartare, och stereoinstallationer) och till och med anstiftan till brand. Eftersom undersökningar av orsakerna till bränder är komplexa och tidskrävande är det för närvarande inte möjligt att bestämma antalet bränder som orsakats av EGR-problemet”, skriver BMW:s informationschef.

Göteborgaren Krister Cervin fick aldrig reda på vilket fel som ledde till att familjens 1,5 år gamla BMW 435 Gran Coupé brann upp i vägrenen.

– Jag ville veta vad felet var. Det kom upp folk från Tyskland och plockade isär bilen, och BMW hävdade att de inte kunde se vad det berodde på – men de vet såklart det, säger Krister Cervin.

Vintern 2016 körde han på motorvägen när bilen tappade kraft, följt av att drivningen upphörde helt. Rök började komma ut ur motorrummet, och under samtalet till BMW Assistans vällde plötsligt svart rök in i kupén via luftintagen. När brandkåren kom efter 20 minuter var bilen redan totalförstörd.

Auto Motor & Sport skrev om händelsen, bland annat om ägarens problem kring att få kontakt med BMW. Artikeln har också gjort Krister uppmärksam på en rad liknande fall.

– Jag får känslan av att det är väldigt många bilar som har brunnit den senaste tiden. Det har varit minst fyra killar som har ringt mig och sagt, ”min BMW har brunnit”, efter att de har läst om mig i Auto Motor & Sport, säger Krister Cervin.

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt