Mercedes framtidsbuss - lång och eldriven

2015-04-24 14:42  
Mercedes Capa City L är en 21 meter lång buss med fem dörröppningar och plats för 191 passagerare. Foto: Daimler

Framtidens bussar är eldrivna och långa med plats för närmare 200 passagerare.

Inför transportmässan UITP i Milano 8 - 10 juni har Daimler presenterat inriktningen för framtidens Mercedesbussar.

Redan nu finns de långa bussarna Capa City L framme. Dessa XXL-bussar är 21 meter långa och har plats för 191 passagerare. De är med sin storlek kostnadseffektiva och förbrukar bara 0,5 liter dieselbränsle per 100 km per passagerare.

Meningen är att den här busstypen ska kunna konkurrera med spårbunden trafik i så kallade BRT-system (Bus Rapid Transit). Där kör bussarna i egna filer och i hög fart. De blir ändå billigare och mer flexibla än spårvägssystem.

Sådana system finns i vissa storstäder, exempelvis Rio de Janeiro, och Daimler undersöker nu även om systemet kan användas för att lösa transportproblem i samband med de olympiska spelen i Tokyo 2020.

En annan förändring som väntar är införandet av elbussar. Citaro, en modell som har sålt i 45000 exemplar runt om i världen, kommer på sikt att dyka upp i utförande med batterier eller med bränslecellsdrift som Citaro E-CELL och Citaro F-CELL.

Daimlers egen prognos visar att år 2030 kommer 70 procent av alla nya Citaro vara utsläppsfria med någon typ av eldrivning.

Dieselmotorn är dock inte helt uträknad i det här perspektivet. Nya bränslesnåla metoder som kompakthybrider kommer att minska förbrukningen och koldioxidutsläppen med 10 procent, hävdar Daimler.

Håkan Abrahamson

Mer om: Buss

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt