Fordon

Mercedes-Benz köper det nya fossilfria stålet av SSAB

Fossilfria stålplåtar. Foto: Linda Nohrstedt
Fossilfritt stål. Foto: SSAB
Valsverket i Oxelösund. Foto: Magnus Hjalmarson Neideman/TT
Järnsvamp producerad i Hybrits pilotanläggning i Luleå. Foto: Linda Nohrstedt
Johnny Sjöström. Foto: Linda Nohrstedt

Den tyska biljätten Mercedes-Benz ska använda fossilfritt stål från SSAB för att ta fram prototypdelar till fordon. Delar till karosser ska tillverkas nästa år.

Publicerad

De första fossilfria stålplåtarna från Hybrit-projektet rullades nyligen ut från SSAB:s valsverk i Oxelösund. Det var ett viktigt delmål för bolagen bakom projektet, SSAB, LKAB och Vattenfall, som satsar på att utveckla en värdekedja för fossilfri ståltillverkning.

De allra första stålplåtarna gick till Volvo Group, och även Volvo Cars har tingat tidiga leveranser. Nu meddelar SSAB att bolaget även har ingått ett partnerskap med Mercedes-Benz för att introducera fossilfritt stål i fordonstillverkningen så fort som möjligt.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här