Maud Olofsson: Oppositionen måste våga välja

2010-04-26 15:12  
Maud Olofsson. Foto: ANDERS WIKLUND / SCANPIX

"De vill ha allt, men säger inget om finansieringen. Direkt oansvarigt", säger Maud Olofsson (C) vid en blixtinkallad presskonferens med anledning av måndagens rödgröna utspel i DN.

De tre oppositionspartiernas gemensamma utspel i form av en debattartikel i Dagens Nyheter i dag, måndag, fick regeringen att reagerar direkt.

På en hastigt hopkommen presskonferens gick näringsminister Maud Olofsson (C) infrastruktur Åsa Torstensson (C) till motangrepp.

- De rödgröna klarar inte att prioritera mellan olika projekt. De vill ha allt, och mer därtill. Hur de extra satsningar på 120 miljarder kronor ska finansieras talar de tyst. Direkt oansvarigt, säger Maud Olofsson.

I DN-artikeln kräver de oppositionella partiledarna och språkrören dels en omfattande satsning på höghastighetståg, dels så kallade tidigareläggningar av andra järnvägsprojekt. Utöver det vill de bygga ut kollektivtrafiken med spårvägar, trådbussar och nya cykelbanor i Stockholm och andra städer. De vill ha effektivare godstransporter med ”smarta kombinationer av järnväg, sjöfart och väg”.

Allt som allt kommer det att kosta runt 120 miljarder kronor extra till 2021, mer än en fördubbling av vad regeringen är beredd att satsa på järnvägen under samma period.

- Med utgångspunkt från vad de rödgröna gått ut med kommer vill de finansiera det hela med bland annat höjd bensinskatt och en särskild kilometerskatt för lastbilar. Det räcker inte på länga vägar, säger Maud Olofsson.

- Vi kan också utgå från att oppositionen säger nej till att öka konkurrensen inom järnvägssektorn och ett annat nej till medfinansiering, säger hon.

- Kilometerskatt är ett dråpslag mot landsbygden och särskilt skogsnäringen. Med en kilometerskatt på 1,40 kronor ökar den årliga kostnaden per lastbil med 170 000 kronor, enligt officiella beräkningar.

Lars Anders Karlberg

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt