Lyxyachten öppnas upp – och dubblar däckytan

2021-02-10 12:00  

Det 65 meter långa fartyget är ännu bara ett koncept, men italienaren bakom lyxyachten har redan skapat båtmodeller där däcket kan expanderas.

Yacht-designern Valerio Rivellini anser att hemstaden Neapel har en mer öppen inställning till ovanlig formgivning än många andra platser – och hans Studio Tecnico Rivellini har utmärkt sig, bland annat med däck som kan expanderas när båten har släppt sitt ankare.

Funktionen finns redan på den 13 meter långa modellen Evo 43. Där lösgörs sidorna och de två långa soffor som sitter längst bak i båten skjuts ut över vattenytan – vilket ger ett avsevärt större soldäck. Det hela toppas med en liten flytbrygga som skjuts ut i aktern.

Nu har Rivellini demonstrerat hur ett expanderande däck skulle kunna se ut i betydligt större skala, det rapporterar Auto Evolution. Konceptet är en 65 meter lång lyxyacht döpt till Extended Explorer. I sitt "ordinarie" tillstånd är det en tämligen slank farkost, som dock har utrymme för en helikopter på akterdäck. Men båten kan bli betydligt större.

Läs mer: Medelhavet får ett laddnätverk för elbåtar

Utöver att aktern öppnas och den bakre halvan av akterdäck expanderas – så skjuts även ett underliggande plan ut och blottar ett nedre däck. Där tänker sig designbyrån att man exempelvis kan inta sina måltider, utomhus men ändå i skugga. Med ett överhäng som ligger nära vattenytan torde det göra resorna in till land betydligt smidigare.

Foto: Rivellini Engineering & Yacht Design

Sammantaget sägs de två våningsplanen ge båten nära nog dubbelt så stor däcksyta, och på det övre däcket finns exempelvis utrymme för ett utegym. Yachten har en formgivning inspirerad av stridsfartyg, vilket ska innebära att den är sjövärdig i våra nordliga vatten såväl som på Medelhavet. En odefinierad hybriddrivlina är tänkt att göra resorna grönare.

Det är ännu inte sagt hur sannolikt det är att Extended Explorer tillverkas, men på företagets hemsida hävdar Valerio Rivellini att alla hans presenterade visioner hittills har blivit byggda.

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt