Lyxbilar och flygplan sätter press på kolfiber

2006-02-28 09:31  

Kolfiber kommer de närmaste åren att bli ett mycket efterfrågat material. Speciellt i lyxbilar och den nya generationen flygplan, som Boeing Dreamliner, används kolfiber för att minska vikten i konstruktionen.

Konsumtionen av kolfiber i världen i år beräknas till 25.000 ton, år 2010 har den stigit till 40.000 tror företrädare för de stora tillverkarna.

Tre japanska företag dominerar världsproduktionen, Toray, Toho Tenax och Mitsubishi Rayon. De har 70 procent av världsmarknaden.

Störst är Toray, som har 30 procent av marknaden. Företaget är leverantör av kolfiber till Boeings nya trafikflygplan 787 Dreamliner, uppger nyhetstjänsten Asahi Shimbun. Till varje plan levererar Toray 30 ton kolfiber.

Företaget bygger ut sina produktionsanläggningar och ska öka kapaciteten från 9.100 ton idag till 13.900 ton.

Den konkurrerande flygplanstillverkaren Airbus skaffar kolfiberkomponenter till sin superjumbo A380 från näst största tillverkaren av kolfiber, Toho Tenax.

Företaget har fabriker både i USA och Tyskland, och ska öka produktionen från 5.600 ton till 7.800 ton.

Även Mitsubishi planerar produktionsökningar från dagens 4.700 ton. Men alla tre företagen är ytterst måna om att hålla produktionen i nivå med efterfrågan. Överproduktion i slutet av 1990-talet ledde till prisfall och dålig lönsamhet.

Håkan Abrahamson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt