Fordon

Lyft för japanskt svävtåg

Japanska magnetsvävaren på provsträcka

Det japanska järnvägsbolaget JR Tokai har nu bestämt sig för att själva betala bygget av en ny snabbtåglinje med supersnabba, magnetsvävande tåg. - Våra framtidsplaner blir osäkra om vi ska fortsätta vänta på finansiellt stöd från staten, kommenterar Masayuki Matsumoto, styrelseordförande i JR Tokai.

Publicerad

Den 29 mil långa sträckan mellan Tokyo och Nagoya kommer att kosta motsvarande 300 miljarder svenska kronor, eller mer. Men då ingår priset på den mark som måste köpas in. Bygget beräknas dra igång under 2010 och kunna vara färdigt 2025.

Den nya tåglinjen får namnet Chuo Shinkansen Line, och tågen kommer att rusa fram på sin supraledande magnetbädd med en snittfart kring 550 kilometer i timmen.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här