Luftakrobater vill tävla i Stockholm

2008-01-25 13:22  

Stockholm kan bli platsen för ett av världens mest spektakulära flygevenemang. I sommar planeras en tävling där små enmotoriga propellerplan kör slalom mellan höga koner placerade i vattnet på Stockholms Ström nedanför slottet.

Red Bull Air Race World Series är flygarnas motsvarighet till bilsportens Formel 1.

I små enmotoriga plan för akrobatflygning kör de slalom mellan "portar" placerade på vattnet.

I år körs tävlingsserien på åtta olika platser runt om i världen.

Enligt planerna är Stockholm en av dessa där tävlingen ska genomföras 4 till 6 juli.

Hela evenemanget är väl beskrivet i en 34 sidor lång tillståndsansökan som just nu behandlas av stockholmspolisen.

– Vi har ännu inte fått något besked från polisen men vi räknar med att kunna genomföra tävlingen, säger Jesper Antell som är pressansvarig vid Red Bull Sweden.

Frågor om evenemanget vill inte Jesper Antell besvara innan det blir officiellt om tävlingen kan genomföras eller ej.

Enligt tillståndsansökan kan Red Bull Air Race bli ett av de största evenemangen i Stockholm sedan Stockholm Water Festival som senast genomfördes 1999.

Vid sidan av att bygga upp tävlingsbanan på Stockholms Ström ska även en tillfällig flygplats anläggas på Ladugårdsgärdet. Komplett med hangarer och en stor åskådarläktare.

Vid Skeppsbron som kantar Stockholms Ström byggs ett fem våningar högt flygledartorn. Dessutom ska ett presscentrum för 500 förväntade journalister från hela världen etableras.

– Om tävlingen blir av kommer den sändas i tv i 80 länder, säger Jesper Antell.

Från kajer, broar och höjder som kantar tävlingsbanan kan åskådare gratis bevittna de hisnande flygkonsterna.

Dessutom byggs upp till tio inhägnade publikområden där tävlingen visas på storbildsskärmar. Där kan åskådarna även granska tidtagning och i realtid se vilka g-krafter piloterna utsätts för. Enligt Red Bull Racing handlar det om upp till tio g.

Men polistillståndet är inte det enda som behövs.

– När vi körde tävlingen i London krävdes två lagändringar och 48 myndighetstillstånd, säger Jesper Antell.

Än så länge finns ingen svensk pilot som ställt upp i tävlingsserien som körts sedan 2003.

– Men det finns en svensk som planerar att kvala in, säger Jesper Antell.

– Om han hinner bli godkänd för att ställa upp i Stockholm vet jag inte.

Tävlingen går ut på att flyga en bana som markeras av 2o meter höga uppblåsbara konformade hinder. Flygplanen kör banan ett i taget och piloten med bästa tiden vinner.

Exakt var årets tävlingar ska genomföras offentliggörs 6 februari i Salzburg. Men preliminärt är det på platser i Sverige, Storbritannien, Holland, Ungern, Portugal, Spanien, USA och Förenade Arabemiraten.

Jan Melin

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt