Laser lurar självkörande bil att bromsa

2015-09-10 14:31 Charlotta von Schultz  
En självkörande bil testas på AstaZero som är världens första fullskaliga testmiljö för framtidens trafiksäkerhet när den invigdes på torsdagen utanför Borås. Foto: Foto Adam Ihse / TT

En enkel laserpekare kan få självkörande bilar att bromsa, varnar amerikansk säkerhetsforskare.

Falska ljusekon kan få självkörande bilar att bromsa eftersom de tror att en fotgängare befinner sig i vägbanan. Det hävdar forskaren Jonathan Petit på det amerikanska företaget Security Innovation.

Hans trick går ut på att lura den "ljusradar", lidar, som många autonoma bilar använder för att upptäckta föremål framför fordonet. Först spelade han in de okrypterade ljuspulserna från en kommersiell ljusradar. Sedan listade han ut vid vilka tidpunkter ljuspunkterna ska skickas tillbaka för att få systemet att tolka dem som ekon från en bil, vägg eller fotgängare. Då ska bilen bromsa in för att undvika en krock. Genom att skapa upprepade fantomföremål kan man få bilen att stanna helt, berättar Jonathan Petit för IEEE Spectrum.

Själv använde han en lågeffektslaser och en pulsgenerator för att skapa de falska ekona. Men det skulle gå lika bra med en billig laserpekare och minidatorn Raspberry Pi. Attacken fungerade på avstånd upp till 100 meter från ljusradarn och han behövde inte ens sikta särskilt noggrant.

Jonathan Petit utsatte visserligen bara ljusradar av ett enda fabrikat för attacken. Men han tror inte att andra tillverkare på marknaden har tänkt på problemet. Nu hoppas han att hans tilltag ska fungera som en väckarklocka för branschen.

En rapport om säkerhetsluckan kommer att presenteras på säkerhetskonferensen Black Hat Europe i november.

Gilla Ny Teknik på Facebook

Charlotta von Schultz

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt

SPONSRAT INNEHÅLL

ANNONS