Lång startsträcka för nya snabbtåget

2016-09-14 11:17  
ICE 4 är tyska järnvägen DBs nya snabbtågsserie. Foto: Siemens

Fjärde gången gillt skulle man kunna säga när tyska järnvägen DB nu presenterar snabbtåget ICE 4. Det ska provköras i 14 månader för att slippa barnsjukdomar. Toppfarten bantas till 250 km/h.

På onsdagseftermiddagen presenterar järnvägsbolaget Deutsche Bahn det nya tyska snabbtåget, den fjärde generationen ICE-tåg. 130 tåg har DB beställt av Siemens, som använder konkurrenten Bombardier som underleverantör av vissa delar. Ordervärdet ligger på 5,3 miljarder euro.

Tidigare generationer snabbtåg, den första serien togs i bruk för 25 år sedan, har fått utstå hård kritik genom åren för diverse problem.

Efter fem års utvecklingsarbete överlämnas alltså idag officiellt de första ICE 4-tågen till tyska järnvägsbolaget DB. Men den här gången sätts tågen inte i trafik enligt den reguljära turlistan.

Nu ska de provas på järnvägsnätet så att barnsjukdomarna upptäcks innan de ska transportera passagerare enligt turlistor.

ICE 4 ska kunna sättas samman i tåglängder mellan fem och 14 vagnar. Exempelvis ska ett sjuvagnarståg rymma 456 sittande personer vid tåglängden 200 meter. Varje vagn är 28 meter lång, vilket är längre än tidigare snabbtågsvagnar.

Ett sjuvagnarståg innehåller tre vagnar med drivning. Av tågets totalt 28 axlar är 12 drivande. Sammanlagda motoreffekten uppgår till 4,95 MW och topphastigheten sätts till 230 km/h.

Ett tolvvagnarståg blir totalt 346 meter långt och rymmer 830 personer. Sex av vagnarna har drivmotorer, av de 24 boggierna är tolv drivna. Totaleffekten uppgår till 9,9 MW och toppfarten sätts till 250 km/h.

Toppfarten för de nya tågen är alltså sänkt jämfört med tidigare generationer som kunnat köra 280 på vissa sträckor och som i vissa fall är kapabla till hastigheter en bra bit över 300 km/h.

I stället för hög toppfart har man nu lagt mödan på effektivitet och hållbarhet. Eviga problem med de äldre snabbtågens hjulaxlar, dörrstyrningar, klimatanläggningar och köksutrustningar har hamnat i tidningsspalterna och fått många resenärer att tröttna på tågresor. Med lägre toppfart och fler sittplatser ska de nya tågen bli 20 procent mer energieffektiva per passagerare än tidigare generationer snabbtåg.

För att återvinna förtroendet ska nu de första snabbtågen provköras utan passagerare fram till december i år. Därefter görs provkörningar med passagerare i ännu ett år innan tågen sätts i reguljär trafik i december 2017. Då räknar DB och Siemens med att ha hittat eventuella barnsjukdomar och hunnit rätta till problemen. Tågen ska inte längre levereras som "gröna bananer", som får mogna ihop med sina kunder, som en tidigare leverantör en gång uttryckte saken.

Mot dagens krånglande klimatanläggningar bygger man nu in tvåkretssystem, alltså ett reservsystem liknande bromssystem i bilar. Tågen ska även få pålitlig wifi-anslutning, och vissa vagnar förses med förvaringsrum för cyklar.

De nya tågen ska så småningom börja ersätta de äldsta ICE-tågen. Om ICE 4 blir den pålitliga arbetshäst som DB och Siemens hoppas är de förberedda för trafik i en mängd europeiska länder.

Håkan Abrahamson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt