Fordon

Kvinnobilen har tagit sig in i Volvo-bilarna

Hälften av idéerna som visades i kvinnobilen YCC för tio år sedan finns nu i Volvos modeller. Klicka på bilden i högerspalt för att se vilka det är.
Tatiana Temm.
Camilla Palmertz.
Maria Widell Christiansen, Eva-Lisa Andersson, Elna Holmberg, Maria Uggla, Camilla Palmertz, Cynthia Charwick, Anna Rosén, Lena Ekelund och Tatiana Butovitsch Temm var alla med och utvecklade kvinnobilen för tio år sedan.
”Hästsvanshålet” har inte lanserats än, men skåran gör, enligt Volvos säkerhetsexpert, att man sitter närmare nackstödet och centrerar huvudet bättre.

Sedan kvinnobilen YCC visades för tio år sedan har hälften av de unika idéerna blivit verklighet i Volvos vanliga modeller. – Det är roligt att så många av våra system faktiskt har kommit i produktion, säger projektledaren Camilla Palmertz.

Publicerad

YCC, Your Concept Car, byggdes av Volvo som en konceptbil, av kvinnor för kvinnor. Den innehöll ett 50-tal nyheter, varav nu över 20 satts i produktion. Flera är tekniskt framåtsyftande, utan att vara exklusivt ”kvinnliga”, som sexstegad växellåda med dubbelkoppling och automatiskt start/stopp vid rödljus.

– Kvinnor är de mest krävande kunderna när det gäller bilar i premiumsegmentet. Vår ledstjärna var ”om du möter kvinnors förväntningar så överträffar du mäns”, säger Camilla Palmertz.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här