Kroksablar på vingarna spar miljard

2013-11-04 13:15  
Höger vinge utrustad med Split Scimitar Winglet. Foto: United Airlines

Med en ny utformning av vingspetsarna på ett flertal flygplansmodeller räknar United Airlines att spara dryga miljarden per år.

Utformningen kallas Split Scimitar Winglet, en modifierad version av de i dag ganska vanliga utformningarna med en uppåtsvept spets. Sedan i somras provflyger United Airlines en av sina Boeing 737 - 800 med den nya delade vingspetsen. (Scimitar betyder kroksabel.)

Denna Scimitar Winglet påminner om utformningen på vingspetsarna för den kommande modellen 737 Max, som ska börja levereras till flygbolagen andra hälften av 2017.

Den winglet som nu testas på United Airlines provplan har utvecklats av Aviation Partners Boeing. Flygbolaget väntar nu på flygsäkerhetsorganisationen FAAs certifiering för att från och med nästa år börja utrusta flera plan med tekniken.

Den nya vingspetsutformningen minskar luftmotståndet jämfört med den utformning flygbolaget just använder. Man räknar med en bränslebesparing på 2 procent. När flygplansflottan har fått sina nya winglets blir bränslebesparingen med modellerna 737, 757 och 767 upp mot 200 miljoner dollar per år, alltså gott och väl över en miljard kronor.

Håkan Abrahamson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt