Körklar elbil från Volvo i år

2009-04-03 08:41  
En körbar prototyp ska Volvo visa senare i år.

Volvos nya elbilprojekt siktar på körbara prototyper redan i slutet av året. Ett bidrag på 39 miljoner från Energimyndigheten var nödvändigt för finansieringen. Nu pågår arbetet med att ta fram en säker elbil med körglädje.

Mitt i bilbranschens krisår drar Volvo igång en storsatsning på elbilar. 35 personer arbetar sedan början av året i ett forskningsprogram där Volvo Personvagnar och Energimyndigheten satsar 39 miljoner vardera. I slutet av året ska den investeringen resultera i en fungerande elbilsprototyp.

- Det är en mycket snäv tidsram, men förstås spännande och roligt. Anpassningen av tekniken är ett väldigt nytt område. Det här projektet går in på sådant vi aldrig designat förut, säger Lennart Stegland på Volvo Specialvagnar.

Han pekar ut flera områden där det i praktiken inte bara är en fråga om att gifta samman elmotorer med vanliga svenssonbilar. Detta gäller till exempel batteritekniken. Eldriften i sig är vida utforskad, men villkoren som gäller för att sätta dem i personbilar i stor skala är okänd mark för tillverkarna. De system som i dag används i våra djupt datoriserade moderna bilar är dessutom anpassade för att övervaka bensinmotorer, inte batterier och elmotorer.

- Många av de siffror som nämns i dag angående kördistans, laddningstid och batteriets livslängd är mycket optimistiska, menar Lennart Stegland.

En annan aspekt är säkerheten. Det har redan höjts röster från räddningstjänsten om att det saknas rutiner för att ta hand om elbilar som krockat eller kört i diket. Oförsiktiga gör-det-självare och bilverkstädernas mekaniker måste också skyddas.

- Det här är trots allt högvoltsystem, och de måste vara helt säkra för tredje part. Bilens elektronik måste kunna känna av krockpulser eller manipulation av olika slag och stänga batteriet automatiskt.

Körglädje

Volvoprojektet har ett annat mål framför sig: körglädjen. Miljönyttan räcker antagligen inte för att locka den stora mängden kunder om bilen i sig sticker av för mycket från normen.

- Den måste fungera som en bil, och dessutom kännas som en bil. Det är mycket viktigt att ta fram en produkt som kunderna kan känna sig vana vid, utan överraskningar. Vi tror att genvägen är att bygga in eldrift i en existerande bil, med krocksäkerhet, chassi och annat klart. På det sättet slipper vi uppfinna allt som ska sitta runt den nya tekniken en gång till.

Prestandamålet är en bil som kan fungera bra för pendlare: inte alltför höga hastigheter och långa distanser.

Anslaget från Energimyndigheten kommer från en ansökan till staten och fordonsindustrins gemensamma utvecklingsgrupp, Fordonsstrategisk Forskning och Innovation.

- Stödet var avgörande för att vi på Volvo Personvagnar skulle kunna finansiera det här, säger Lennart Stegland.

Provning

Steget efter prototypen är testning. Det kan innebära att projektet resulterar i en större vagnflotta i slutet av nästa år för att se hur idéerna håller i praktiken.

- Vi tittar också på hur elbilar ska kunna passas in i industriell tillverkning, helst här i Sverige. Vi ser gärna fler svenska jobb.

Greger Ledung på Energimyndigheten konstaterar att satsningen är ett av de största projekten inom FFI, som försöker hålla bredden när det gäller framtidens energisnåla teknik.

- Även om inte just det här projektet skulle nå hela vägen fram måste arbetet göras. Vi kan inte lägga alla äggen i samma korg.

Niklas Dahlin

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt