Kinesiska batterifabriken vill bli "världens största"

2018-07-02 12:00  
En visionsbild av hur BYD:s batterifabrik ska se ut när den är färdigbyggd nästa år.

BYD är världens största tillverkare av elbilar. Och inom kort kan de även ha världens största batterifabrik. Målet är att tillverkarens totala kapacitet ska vara 60 GWh om två år.

Batterier har blivit en strategisk tillgång i elbilsracet. Det förutsåg Teslas Elon Musk för länge sedan – och därav såg han till att äga produktionen själv (Teslas batterier byggs i Gigafactory av Panasonic). Kinesiska Build Your Dreams är av samma åsikt och nu har man öppnat sin tredje batterifabrik i Kina, meddelar företaget.

– Elektrifiering är given framgång eftersom flera länder har utannonserat deadlines för när bilar med förbränningsmotorer ska slutas säljas. Elbilar står vid randen av en ny säljexplosion, sa Wang Chuanfo, chef för BYD, vid invigningen.

Den nya fabriken i Qinghai, i västra Kina, ska enligt tillverkaren bli världens största sett till ytan. Fabriken öppnades officiellt i förra veckan, men den kommer inte att vara färdigbyggd förrän 2019. Då kommer den vara lika stor som 140 fotbollsplaner (1 000 000 kvadratmeter) med en kapacitet på 24 GWh om året. Utöver att vara störst, ska fabriken även vara helt automatiserad.

Tesla, vars sikte är att få sin batterifabrik Gigafactory att producera batterikapacitet motsvarande 35 GWh (man avslöjar inte hur stor kapacitet man har nu – men om man ser till Teslas bilproduktion är man inte i närheten) kommer alltså att ha styv konkurrens. BYD räknar i år med att producera 28 GWh, öka denna till 48 GWh 2019 och 60 GWh 2020.

Men även om de slår Tesla i produktion, kommer de inte att vara störst. Kinesiska batteritillverkaren CATL (som även de bygger en 24 GWh-fabrik) räknar med att deras produktionskapacitet ska vara på 88 GWh år 2020.

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Aktuellt inom

Debatt