Kina storsatsar på Maglev-teknikens svävande tåg

2018-03-26 15:16  
Foto: Alex Needham

Maglev-teknik i allt från spårvagnar till tunnelbanor och pendeltåg. I Kina satsas det stort på svävande tåg, och tack vare ett licensavtal får man nu tillgång till tysk kunskap.

Det är i ett nytt avtal som kinesiska Xinzhu har säkrat rättigheterna till maglev-teknik från tyska Max Bögl. Avtalet innebär i ett första steg att det kinesiska företaget ska få hjälp att bygga upp en testverksamhet och börja verifiera olika maglev-system i Chengdu.

Maglev, en förkortning av magnetisk levitation, associeras för det mesta med höghastighetståg – men några rekordhastigheter är det inte tal om här. Rättigheterna rör teknik för låg- till mediumhastighetsbanor – det vill säga tåg som går under 200 km/h.

Utöver detta kommer de båda företagen även utveckla ett nytt maglev-system innehållandes snabbspårvägar, tunnelbanor samt pendeltåg. Dessa ska ha kapacitet att kunna köras i 120-, 160- respektive 200 km/h.

Systemet ska enligt Xinzhu täcka 90 procent av marknaden för stadståg (urban rail transit). Teknikavtalet ska löpa i 15 år och efter att avtalet har löpt ut kommer det kinesiska företaget ha full autonomi och äga hela den lokala produktionen.

Fotnot: Maglev-tekniken är egentligen över hundra år gammal och genom historien har det funnits flertalet olika banor världen över. Men i dagsläget finns det endast kommersiella system i Kina, Sydkorea och Japan.

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt