Johans röda Tesla toppnummer på elbilsträffen

2010-04-19 13:10  

I helgen höll elbilsföreningen Elbil Sverige sitt 29:e årsmöte. På plats var bland andra Johan Sörliden med sin röda Tesla Roadster 2.0 som tog all uppmärksamhet.

Det var Ångströmlaboratoriet vid Uppsala universitet som var värd för både årsmötet och seminarier om batterier och batteriteknik.

Johan Sörliden hade inga problem att ta sig de 25 milen från hemmet i Linköping till årsmötet i Uppsala och ändå ha 10 mil ”kräm” kvar i batteriet.

-Teslan har betydligt större batterikapacitet än de mindre elbilar som nu börjar komma ut på marknaden. Tesla säger 35 mil på en laddning och det stämmer. Jag körde ganska lugnt i 80 kilometer i timmen och hade kunnat köra tio mil till enligt mätaren, säger Johan Sörliden till Ny Teknik.

På Ångströmlaboratoriet, där några av Sveriges främsta batteriforskare håller till, var det inga problem att få fram en 32 ampères laddningslina som laddade upp Johans batterier under seminariets gång.

- Laddaren stod på i 6-7 timmar, men jag tror att bilen var fulladdad efter 4 timmar, säger Johan Sörliden.

Hemma i Linköping laddar han sin Tesla med egen vindkraftsel.

-Jag är delägare i ett vindkraftskooperativ. Tyvärr är vindkraftskooperativen skattemässigt missgynnade jämfört med om jag haft ett eget vindkraftverk på tomten, säger Johan Sörliden.

Han är en av tre Teslaägare i Sverige. Han beställde sin bil hösten 2008 och fick den levererad ett år senare. Pris 99 000 euro plus svensk moms.

-Det var den enda elbil som gick att köpa på den tiden, säger han.

Bilen är dyr men strömmen är billig.

- Det kostar bara 50 kronor med ”full tank”, säger Johan Sörliden.

Johan Sörliden är djupt engagerad i föreningen Elbil Sverige och kämpar för att regeringen ska släppa fram elbilarna i Sverige genom någon form av subventioner som liknar de som finns i Danmark, Norge och andra europeiska länder.

-I Sverige finns det inte mer än 600 elfordon varav bara 400 rullar på vägarna, säger Håkan Joëlson, ordförande i föreningen Elbil Sverige.

Och det finns bara tre Tesla Roadster. I Danmark, som har elbilssubvention, finns det över tjugo Tesla och mer än tio i Norge

I sommar reser Johan Sörliden tillsammans med andra representanter för Elbil Sverige till Visby för att delta i Almedalsveckan och argumentera för statliga subventioner till elbilar.

- Att kalla en bil som drar en halv liter bensin per mil för miljöbil är ett hån. En elbil är däremot en äkta miljöbil, säger han till Ny Teknik.

Lars Anders Karlberg

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt