Japan vill sätta kursen för LNG-drivna fartyg

2011-10-31 13:07  

Japans transportministerium ska ta ett internationellt initiativ för att driva fartyg med flytande naturgas i stället för tjockolja.

Flytande naturgas (LNG) är ett alternativ när miljöreglerna skärps för utsläpp från handelsflottan de närmaste åren. Men det saknas internationella regler för säkerhet och hur gasen ska hanteras vid bunkring.

Japanska regeringen vill nu ta ett initiativ i det internationella sjöfartssamarbetet inom IMO för att ge japansk varvsindustri ett försprång om LNG som fartygsbränsle blir ett godkänt alternativ till den bunkerolja som används idag.

LNG är i det närmaste svavelfritt och minskar kväveoxidutsläppen med upp till 80 procent, samt koldioxidutsläppen med 20 procent. LNG behöver ca 1,7 gånger så mycket utrymme som olja.

I dag finns endast strax under 30 LNG-drivna fartyg i världen, samtliga i Norge. Där används de i färjor, i kustnära trafik och supplyfartyg till oljeindustrin.

Håkan Abrahamson

Mer om: Fartyg Bunkerolja

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt