Hyrbatteri ska ge billigare elbilar

2007-11-08 12:54  
Shai Agassi

Batteriet är den dyraste delen i en modern elbil. Nu pratar allt fler om att sälja elbilar utan batteri och istället låta köparen abonnera på batteriet. En av dem är it-kometen Shai Agassi, som bytt fokus från it till elbil.

Förra veckan meddelade Shai Agassi, påtänkt som nästa vd för den tyska affärssystemsjätten SAP, att han fått ihop 1,3 miljarder kronor i riskkapital till ett nytt företag som i stor skala ska hyra ut batterier och bygga ett nätverk av laddningsställen för elbilar.

Företaget, som går under namnet Better Place, har än så länge 10 anställda i Palo Alto i Silicon Valley. Målet är att teckna avtal med elbilstillverkare och bygga upp en infrastruktur för att ladda och byta batterier över hela världen.

I en presentation på företagets webbsida jämför Shai Agassi modellen med den som mobiloperatörer använder.

Idén är att kunderna ska kunna köpa en elbil till ett subventionerat pris mot att de abonnerar själva batteriet som också kan laddas eller bytas ut på laddningsstationerna.

Abonnemangsavgiften kommer bland annat att bero på hur mycket man kör och enligt Shai Agassi ska den totala körkostnaden bli lägre med hans system än med traditionella bensinbilar.

Laddningsstationerna ska till exempel finnas på stora företags parkeringsplatser och var intelligenta i den meningen att en tillfällig besökares bil ska kunna laddas före en anställds. På vissa ställen ska det också gå att byta batterier automatiskt så att föraren slipper vänta på att batteriet ska laddas upp.

Tidigare har norska Think, som ligger i startgroparna för att börja tillverka elbilen Think city, meddelat att företaget kommer att leasa ut batterierna. Batterihyran beräknas bli cirka 1400 kronor i månaden.

Enligt uppgifter i Wall Street Journal har även Nissan planer på att hyra ut batterierna till elbilar som företaget hoppas ha på marknaden 2012.

General Motors tittar också på en sådan lösning för den kommande plug-in hybriden Volt. GMs mål är att en Volt, utan batterier, ska säljas till samma pris som den bensindrivan Chevrolet Malibu, som idag kostar från 125 000 kronor i USA. Leasingavtalet ska dessutom ge kunderna nya batterier när de gamla har tagit slut.

Shai Agassi planerar att testa sitt system på geografisk begränsade områden med start nästa år. Hawaii, men även danska Fyn eller Själland kan vara aktuella.

Systemet kan också komma att testas i Israel. Shai Agassi kommer själv från Israel och största investeraren i Better Place är det israeliska holdingbolaget Israel Corp.

Marie Alpman

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt