Hummer 1 stoppas men Humvee rullar på

2006-05-16 10:03  

Tillverkningen av den civila terrängbilen Hummer 1 stoppas i sommar. Ägaren General Motors tycker den säljer för dåligt. Men produktionen hos tillverkaren AM General rullar på, av originalet Humvee.

Det låter kanske förvirrande, men Ny Teknik ska försöka reda ut begreppen.

Den stora bränsleslukande monsterbilen Hummer H1 marknadsförs och säljs av General Motors, men den tillverkas sida vid sida av den militära versionen M998 HMMWV (High Mobility Multi-Purpose Wheeled Vehicle) vilket i dagligt tal uttalas Humvee.

Tillverkaren AM General har order från amerikanska armén på Humvee-bilar fram till 2007. Totalt har man då tillverkat 175000 Humvee sedan serietillverkningen rullade igång 1985 i Studebakers gamla fabrik på Chippewa Avenue i South Bend, Indiana.

Men Humvee har också ett släktskap med den klassiska Willys jeepen från andra världskriget.

Det börjar 1903
För att få det att hänga ihop får vi gå tillbaka till 1903 när cykeltillverkaren Standard Wheels Company i Indiana övertog Overland Automotive Division för att börja tillverka bilar.

1908 köpte John North Willys Overland. och företaget Willys-Overland bildades. Detta företag fick 1940 kontrakt på den lilla fyrhjulsdrivna bil som användes av de allierade under andra världskriget, och som blev känd under namnet Jeep.

Produktionen av Willys jeepar fortsatte efter kriget, och 1953 köpte stålmagnaten Henry J Kaiser företaget, och döpte om det till Willys Motors, och senare till Kaiser Jeep.

1964 köper Kaiser Jeep det konkursfärdiga Studebaker och dess produktionsanläggning på Chippewa Avenue i South Bend. Där produceras sedan under 25 år flera hundra tusen lastbilar åt olika militära beställare.

1970 köpter American Motors Kaiser Jeep och året därpå träffar vi för första gången på namnet AM General. Det är ett dotterföretag till American Motors. Jeep Corporation ingår inte längre.

AM General har mängder av uppdrag åt militär och civila myndigheter, och utvecklar exempelvis ett system för att reglera lufttrycket i däcken under färd.

Humvee tar form 1979
1979 börjar AM General utveckla M998 HMMWV. 1981 får man ett prototypkontrakt och två år senare en order på nära tio miljarder kronor för att tillverka 55000 Humvee.

Den första bilen rullar ut den 2 januari 1985. Fyra år senare stängs den gamla Studebakerfabriken och AM General flyttar till modernare lokaler i South Bend.

Uppmärksamheten kring bilen under operation ökenstorm i kriget mot Irak 1991 gjorde att AM General tog fram en civil version av bilen. 1999 kom AM General och General Motors överens om att GM fick rätt till namnet Hummer, liksom till försäljningen av bilen.

Men tillverkningen sköttes fortfarande av AM General parallellt med den militära Humvee. Bilarna är i grunden samma konstruktion, men utrustningslistan skiljer.

Humvee saknar exempelvis handskfack, cd-spelare, luftkonditionering, aluminiumfäljar och startnyckel. Å andra sidan saknar Hummer H1 skydd mot kulor, hållare för automatgeväret M16 och möjlighet att köra i 1,5 meter djupt vatten.

Totalt har Hummer H1 sålt i 12000 exemplar sedan 1992. Det senaste året bara några hundra. Produktionen av de mindre modellerna H2 och H3 fortsätter dock.

Håkan Abrahamson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt