Harley-Davidson lockar med två års gratis snabbladdning

2019-07-15 10:50  
Foto: Harley-Davidson

Livewire är Harley-Davidsons första batteridrivna motorcykel. I USA kommer köparna erbjudas två års gratis snabbladdning i Electrify Americas nät.

Tidigare har augusti nämnts som släppdatum, men på den svenska hemsidan meddelar Harley-Davidson att deras första el-motorcykel kommer finnas hos utvalda återförsäljare i Nordamerika och Västeuropa hösten 2019. Livewire gör 0-100 på tre sekunder, samtidigt ska batteripacket ge upp till 225 kilometer vid stadskörning – eller 142 kilometer vid blandad körning.

Batteriet kan antingen hämta kräm via den inbyggda enfasladdaren, där nätsladden ansluts till uttaget hemma (kallas av företaget för Nivå 1). Då levereras 20 kilometers räckvidd per laddad timme. Om man laddar mc:n vid en snabbladdare (likström, kallas Nivå 3 av företaget) så får man 308 kilometers räckvidd per timme.

Och nu har Harley-Davidson slängt in ett extra incitament för att förmå mc-förarna att gå över till batteridrift. Tillverkaren har ett samarbete med Electrify America, och på USA-marknaden kommer Livewire-köparna erbjudas två års fri laddning i bolagets nätverk av snabbladdare – motsvarande 500 kWh eller ungefär 32 laddningar totalt.

Vill bli ledande inom elektrifiering av motorcyklar

- På Harley-Davidson tar vi betydande steg för att bli ledande inom elektrifiering av motorcykelåkandet. Detta omfattar att stödja utvecklingen av en global laddinfrastruktur. Vi ser fram emot att få förse våra kunder med goda möjligheter att ladda sina Livewire-motorcyklar, vilket inkluderar tillgången till gratisladdning i Electrify Americas växande nätverk, säger Luke Mansfield, vice vd för Harley-Davidson till Electrek.

Frågan är dock hur utbyggt gratisnätverket kommer vara för de första Livewire-kunderna? Electrify America har ambitionen att kunna erbjuda 800 laddstationer med 3 500 laddare till december 2021. Då ska stationerna i snitt ligga på 112 kilometers avstånd från varandra. I dag är antalet drygt hälften av målsättningen. Harley-Davidson kräver dock att de auktoriserade handlare som säljer Livewire i USA ska installera minst en 24 kW snabbladdare.

80 procent på 40 minuter

Harley-Davidson verkar vara nöjda med Livewires kapacitet avseende snabbladdning. Med likström kan man nå 80 procent på 40 minuter, eller 100 procents laddning på en timme. Men det finns andra mc-tillverkare som slår den amerikanska ikonen på fingrarna – i alla fall på papperet.

Redan förra året flaggade Peking-baserade Evoke Motorcycles för att deras andra generations batterimodul Gen 2 skulle innebära snabbladdning i ordets rätta bemärkelse. I deras kommande mc-modell 6061 ska batteripacket på 15,4 kWh kunna laddas upp till 80 procent på 15 minuter. Företaget hävdar att de på egen hand har utvecklat den hård- och mjukvara som krävs för att battericellerna inte ska överhettas.

 

Rättad version: I en tidigare version uppgavs att Evoke-fordonet hade 18 650 battericeller. Korrekt är att batteriet består av cylindriska celler av typen 18650, det vill säga 18 mm i diameter och 65 mm höga.

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt