Här är Volvos Kina-flört

2011-04-19 07:57  

Nostalgi, sober lyx och kinesiskt porslin. Volvo premiärvisar sitt nya designkoncept Universe på bilsalongen i Shanghai.

Bilen som avtäcktes i Shanghai i går är en ren konceptbil, skapad för att se hur kunderna reagerar på nya design­grepp. Särskilt kunder på den viktiga kinesiska marknaden, även om Volvo poängterar att bilen är avsedd för en global publik.

Ny Teknik fick en exklusiv förhandstitt i Torslanda. När vd Stefan Jacoby drog av täckelsen framträdde klassiska Volvodrag. Särskilt i den bastanta huven som sticker ut i dubbel bemärkelse. Här har designchefen Peter Horbury lånat linjer från den gamla PVn och Amazonen.

Andreas Nilsson, strategisk designchef, framhåller bilens maskulina form, med en utstrålning ”som ska attrahera kvinnor och få män att känna sig stolta”.

– Vi ville göra bilen självsäker, stolt och avslappnad men inte aggressiv, säger han.

Baktill ansluter sig bilen till marknadens många modeller som liknar en kombi-coupé, men har konventionell baklucka.

Universe är längre än både Volvo XC90 och S 80 – de stora måtten är en flirt med såväl kinesiska som amerikanska bilköpare. Fast det spatiösa baksätet med lyxig loungekänsla är knappast skapat för att ge ungarna gott om sparkutrymme. Här kan affärsmän med känsla för stil luta sig tillbaka i bekväma fåtöljer, inspirerade av designklassikern Lamino­, medan privatchauffören sköter ratten. Det är därför bilen har två kontrollpaneler. En på instrumentbrädan, en i bakre kupén. 

Sirligt blåmönstrade porslinsbrickor på ratten och växelspaken knyter an till en historisk koppling mellan Kina och Volvos födelsestad: ostindiefararen Götheborg. En annan iögonfallande sak är det frisvävande Volvoemblemet i grillen. Den detaljen gillade representanter för den kinesiska ledningen extra mycket, enligt Andreas Nilsson.

– Wow, tyckte de. Bilens ansikte, fronten, är viktigt i Kina, säger han.

Ner på millimetern

Längd: 4 948 mm.

Höjd: 1 414 mm.

Bredd: 1 907 mm (exklusive backspeglar).

Hjulbas: 3 006 mm.

Charlotta von Schultz

Mer om: Bilar Volvo

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt