Fordon

Här är Volvos Kina-flört

Här svävar Volvoemblemet som en planet i kosmos, enligt designteamet. Foto: Volvo
Led-tekniken ger nya möjligheter i lyktdesignen. Foto: Volvo
Universe är längre än både Volvo XC90 och S 80 – de stora måtten är en flirt med såväl kinesiska som amerikanska bilköpare. Foto: Volvo
Backspeglarna hämtar inspiration från motorcyklar. Foto: Volvo
Diskreta porslinsdetaljer påminner om ostindiefararen Götheborg, en tidig koppling mellan Volvos födelsestad och Kina. Foto: Volvo

Nostalgi, sober lyx och kinesiskt porslin. Volvo premiärvisar sitt nya designkoncept Universe på bilsalongen i Shanghai.

Publicerad

Bilen som avtäcktes i Shanghai i går är en ren konceptbil, skapad för att se hur kunderna reagerar på nya design­grepp. Särskilt kunder på den viktiga kinesiska marknaden, även om Volvo poängterar att bilen är avsedd för en global publik.

Ny Teknik fick en exklusiv förhandstitt i Torslanda. När vd Stefan Jacoby drog av täckelsen framträdde klassiska Volvodrag. Särskilt i den bastanta huven som sticker ut i dubbel bemärkelse. Här har designchefen Peter Horbury lånat linjer från den gamla PVn och Amazonen.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här