Motsättningar och utmaningar är stora drivkrafter inom motorsport – och något som har gjort att vi genom åren fått en fantastisk utveckling av våra bilar. Allt från fyrhjulsdrift, till hybridsystem och ”by-wire-teknik”.
På senare år har en motsättning inom elektrifiering blossat upp där batterielektriska fordon ställs mot bränslecellsalternativ.
En profil som verkligen tagit tydlig ställning är Teslas grundare Elon Musk. Han har inte bara lagt äggen i batterikorgen – han har även sagt att vätgas och bränsleceller är ”oerhört korkat” och ett dumt extrasteg för att få utsläppsfria transporter.
Utmanas av regissör
Musk har även sagt att den kommande pickupen är så tuff att den klarar allt – och att ett bra test för att visa detta skulle vara den anrika offroad-tävlingen Baja 1000.
Det här har fått James Glickenhouse, regissör samt grundare av nischmärket Scuderia Cameron Glickenhouse (SCG), att föreslå en utmaning. Entreprenören uppmanar Tesla att ställa upp i tävlingen med deras Cybertruck – så fixar han en bränslecellsdriven version av sitt fordon Boot.
Dear @elonmusk You have said that Hydrogen tech is "Mind boggling stupid.” You've also mentioned that the Baja 1000 would be a great test for your Cyber Truck. We say, Bring It. We’ll build a hydrogen powered Boot, and you can race a cyber truck in the 2023 Baja 1000. Best, Jim pic.twitter.com/umSRoM2I1f
— Scuderia Cameron Glickenhaus (@Glickenhaus) December 30, 2020
Utmaningen handlar om att navigera de 160 milen i tuff terräng. Elon Musk har ännu inte svarat, men visst vore det intressant att se.
SCG har i dagsläget ingen vätgasdriven bränslecellbil, men man har tidigare pratat om att utveckla tekniken både för sin Baja 1000-bil samt för uthållighetsracing, och bolagets tidsplan för att få det hela på plats är satt till 2023.
”Vänlig uppgörelse”
Glickenhouse utmaning är på inget sätt nedvärderande mot batterielektriska fordon och han gör inga påståenden om att bränsleceller ger längre räckvidd. Utan det handlar om en ”vänlig uppgörelse”.
Även om Tesla avböjer utmaningen så kommer 2023 att bli ett år att se fram emot. Klarar SCG att få fram en bränsleceellsdriven bil som kan köra 160 mil off road på en tank?
Kommentarer
Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.
Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.