Fordon Halverad bränsleförbrukning med vanlig luft Genom att ta tillvara bromsenergin, och spara den som tryckluft, kan bränsleförbrukningen halveras i en vanlig dieselmotor. Det visar försök vid Lunds tekniska högskola. Anders Wallerius Publicerad 2 feb 2011 kl 10.50 Del på Facebook Del på Twitter Del på e-post Unlock with Glimta Annons Enligt Per Tunestål, forskare i förbränningsmotorer, är det både billigare och enklare att tillverka ”lufthybrider” än andra typer av hybridfordon:- Tekniken är fullt realistisk, säger han. Och steget till kommersialisering behöver inte vara särskilt lång, säger Per Tunestål. Logga in här Prova Ny Teknik – 149 kr för tre månader Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier, premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen. Kom igång nu → Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt. Gäller endast nya prenumeranter. Är du medlem i Sveriges Ingenjörer? Aktivera ditt konto här Logga in här ✕ fordon scuderi cargine Del på Facebook Del på Twitter Del på e-post Unlock with Glimta
Premium Första rotorbladet av trä: ”Mer hållbara än glasfiberbladen” Nu har ett närmare 20 meter långt blad av fanerlaminatträ installerats – först i världen enligt startup-bolaget bakom tekniken.
Premium EU:s största kolnation övergår till kärnkraft – men nu har priset exploderat Kostnaden för tre tryckvattenreaktorer i Polen ser ut att hamna på 200 miljarder danska kronor, vilket är 50 procent mer än väntat.
Premium Materialet viktigt i solceller – startup siktar på svensk fabrik Det dyra materialet behövs i solceller och pekskärmar – men stora mängder går till spillo vid tillverkningen. Ett nytt svenskt företag vill stoppa slöseriet.