Gripenaffären med Brasilien kan vara hotad

2018-01-24 15:12  
JAS 39C Gripen på F17 i Kallinge. Foto: Johan Nilsson / TT

Saabs stora affär med Brasilien om försäljningen av 36 stridsflygplan av typen Gripen E kan vara i fara.

(Artikeln har uppdaterats)

Ett samgående mellan amerikanska Boeing och brasilianska Embraer kan krångla till det för Saab. Men det svenska försvarsindustriföretaget dementerar uppgifterna om att man vill bryta samarbetet med Brasilien.

Saab kan säga upp avtalet om att sälja stridsflygplanet Gripen till Brasilien om ett samgående mellan Boeing och Embraer leder till att hemligheter läcker ut. Det var innebörden i en artikel i den brasilianska tidningen Folha de S. Paulo på tisdagen.

I Sverige följdes uppgifterna upp av Sveriges Radio.

Men Saab dementerar.

– Programmet i Brasilien löper på mycket fint och Saab har inte för avsikt att avsluta samarbetet med Brasilien, säger Ann Wolgers, presschef på Saab, till TT.

Saab vann kontraktet att sälja 36 nyutvecklade Gripen E till Brasilien år 2013 i en affär som värderats till närmare 40 miljarder kronor. I affären ingick också ”betydande tekniköverföring” till brasiliansk industri.

I brasiliansk press hänvisas nu till ett kommande möte på torsdag mellan den brasilianska försvarsministern Raul Jungman och en svensk delegation som leds av Saab-vd:n Håkan Buskhe. Där ska frågan om företagshemligheter diskuteras, enligt tidningen.

– Jag vill inte gå in på vilka möten som vi har. Vi har täta samarbeten med Brasilien och vi har regelbundet möten med företrädare för både administrationen och andra, säger Wolgers.

Saab har sedan tidigare samarbeten med Boeing. Framför allt gäller det utvecklingen av ett militärt skolflygplan, T-X, avsett i första hand för den amerikanska marknaden. Här väntas upphandlingen vara klar under andra kvartalet i år.

TT: Finns det en svårighet när det gäller Gripen-frågan relaterat till ett samgående mellan Boeing och Embraer?

– Saab har goda samarbeten både med Boeing och med Embraer men vi har ingen insyn i deras förhandlingar eller det som pågår mellan Boeing och Embraer. Det är ingenting som jag kommentera, säger Wolgers.

Saab-aktien backade 0,7 procent på Stockholmsbörsen, som i övrigt sjönk 0,1 procent, på onsdagsförmiddagen.

En finansanalytiker som vill vara anonym säger till TT att en affär mellan Boeing och Embraer skulle krångla till situationen för Saab eftersom man både är samarbetspartner och konkurrent. Dessutom är frågor i försvarsindustrin alltid komplicerade eftersom det ständigt är mycket politik inblandat.

Uppfattningen från analytikern är dock att frågan kommer att lösas eftersom ”det är så mycket som står på spel”.

Samtidigt är bilden att det just nu sannolikt är ytterst få som har en inblick i processen.

– De sker underhand, de här diskussionerna, enligt analytikern.

Gripen C

gripen-c-700-394-ny-teknik.jpg

Längd:  14,9 m

Bredd/spännvidd:  8,4 m

Inre bränslekapacitet:  2 400 kg

Max startvikt:  14 000 kg

Dragkraft:  80,5 kN

Maxfart/låg höjd:  över 1 400 km/h

Maxfart/hög höjd:  Mach 2

Räckvidd:  3 000 km

Gränser för G-krafter: -3G/+9G

Gripen E

Längd: 15,2 m

Bredd/spännvidd: 8,6 m

Inre bränsle-kapacitet: 3 400 kg

Max startvikt: 16 500 kg

Dragkraft: 98 kN

Maxfart/låg höjd: över 1 400 km/h

Maxfart/hög höjd: Mach 2

Räckvidd: ingen uppgift

Gränser för G-krafter: -3G/+9G

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt