Google gör vetenskap av elbilarnas fördelar

2008-10-20 07:30  

Om 150 miljoner av USA:s 200 miljoner bensin- och diesel-bilar byttes ut mot uppladdningsbara plug-in-hybrider skulle koldioxidutsläppen i USA halveras.

Det är ett av de många intressanta resultat som it-företaget Google hittills kommit fram till i sittgröna projekt Recharge IT,som går ut på att med vetenskapliga metoder jämföra elbilarnas och bensinbilarnas kostnader och miljöpåverkan.

Google har sedan tidigare en gratis bilpool för sina anställda för att markera sitt miljöengagemang.

Nu har man blandat upp bensinbilarna med ett antal Toyota Prius och Ford Escape – både i vanlig hybridversion där batteriet laddas av bensinmotorn och bromsenergi och i plug-in-version där batteriet laddas över vanligt eluttag.

I Recharge IT-projektet har alla miljöbilarna ingått, plus ett antal vanliga bensinbilar.

Google har gjortmätningar på både längden och tvärenoch fått fram säkra siffror på hur mycket olja som sparas, hur mycket mindre koldioxid som släpps ut och hur mycket bilägaren sparar på att köra elhybrider.

En bensindriven stadsjeep – Ford Expedition – släpper till expempel ut mer än dubbelt så mycket koldioxid per kilometer som en Ford Escape hybrid och mer än tre gånger så mycket som en Ford Escape plug-in-hybrid.

Och en Toyota Corolla, en ganska liten bil, släpper ut nästan dubbelt så mycket koldioxid som en Toyota Prius hybrid och nästan tre gånger så mycket som en Prius Plug-in.

Google har räknat om sina resultat till en all-amerikansk kalkyl och kommit fram till att om tre fjärdedelar av den amerikanska bilparken byttes ut mot Toyota Prius Plug-in skulle USA i ett slag halvera sina koldioxidutsläpp.

Recharge IT är bara ett av Googles många gröna projekt. Google satsar riskkapital i både vågkraftsprojekt och solkraftsprojekt.

Lars Anders Karlberg

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt