Fordon
GM först med egen elmotorfabrik
Amerikanska General Motors ska nu göra som de framgångsrika japanska elbiltillverkarna Toyota, Nissan och Honda – konstruera och tillverka elmotorer i egna fabriker. GM blir först i USA.
GM släppte nyheten på enpresskonferens i går i Detroit.
GM ska bygga en elmotorfabrik för 246 miljoner dollar, varav 105 miljoner dollar är ett statligt stöd som GM utlovades i höstas för att bygga upp en egen produktionskapacitet för elektriska motorer och andra elektriska drivlinekomponenter.
- GM blir blir först av de stora amerikanska biltillverkarna att designa och tillverka egna elmotorer, sade GM:s vice ordförande Tom Stephens på måndagens presskonferens.
Ny batterifabrik redan i drift
GM har redan byggt en batterifabrik och börjat tillverka egna lithium-jon-batterier för den kommande plug-in-bilen Volt i Detroit. Den 7 januari i år rullade det första serietillverkade batteriet ut från fabriken.
Läs Ny Tekniks artikel och se bildspelet från batterifabriken här.
- I framtiden kommer elektriska motorer att vara lika viktiga för GM som de traditionella motorerna är i dag, sade Tom Stephens på presskonferensen.
Första egna motorn 2013
De nya elmotorerna blir mindre och effektivare än de hybridsystem som GM i dag använder i sina stora lastiblar, men det handlar fortfarande om traditionella hybridbilar med både elmotor och förbränningsmotor.
GM kallar sin nya elmotor för en andra generationens two-mode hybrid technology.
De första bilarna med den nya hybridtekniken ska vara ute på markanden om tre år. Det blir GM:s stora, bakhjulsdrivna bruksbilar, som Chevrolet Tahoe och Cadillac Escalade, som får de första nya hybridsystemen från 2013.
- Genom att konstruera och bygga elmotorer i egen regi kan vi snabbare och effektivare anpassa oss till utvecklingen inom batteritekniken och minska kostnader och vikt för våra bilar, sade Tom Stephens.
Men Tom Stephens säger samtidigt att GM fortsätter samarbetet med sina nuvarande elmotorleverantörer Remy Battery och Hitachi Ltd.
Elmotorer som kärnteknik
GM har tagit intryck av de tre japanska elbilstillverkarna Toyota, Nissan och Honda.
Alla tre har egen elmotortillverkning in-house och ser elmotorutvecklingen som sin kärnteknik.
De japanska patentansökningarna för hybridbilar och elmotorteknik är mer än tio gånger så många som de amerikanska och europeiska sammantaget, rapporterar batterispecialisten Kanehira Maruo på ETC Battery & Fuel Cells i Göteborg i sitt senaste nyhetsbrev.
Han menar att den japanska strategin nu betalar sig.
- Ett stort problem för de biltillverkare som inte har egen tillverkning är att få tag på tillräckligt bra och billiga elmotorer för att kunna konkurrera med Toyota, Honda och Nissan, säger Kanehira Maruo.