Fordon

”Fyrhjulsdrivna bilar har precis samma olycksrisk som tvåhjulsdrivna”

BMW:s 3-serie, Saab 9-3 och Volvo V70 har testats vad gäller trafiksäkerhet. Foto: TT
Matteo Rizzi. Foto: Alexander Pihl/Folksam

Folksamforskaren Matteo Rizzis rapport om att fyrhjulsdrift inte är en garanti för säkrare bilkörning väckte upp känslorna hos Ny Tekniks läsare. Men Rizzi har på fötterna: <br/> – Fyrhjulsdrift kan invagga i falsk säkerhet, säger han.

Publicerad

- Man måste hålla isär begreppen. Fyrhjulsdrift är ett bra val om man behöver bra framkomlighet, att ta sig upp för en snöig backe till sommarstugan på vintern till exempel. Men man ska inte tro att trafiksäkerheten ökar. Vår studie visar att fyrhjulsdrivna bilar har precis samma olycksrisk som tvåhjulsdrivna, säger Matteo Rizzi till Ny Teknik.

Han har gått igenom cirka 40 000 polisrapporterade bilolyckor i Sverige sedan 2003 och tittat på bilmodeller som finns med både fyrhjulsdrift och tvåhjulsdrift, till exempel Volvo V70, Audi A4 och A6 och Volkswagen Golf och Passat. Rena SUV:ar som XC90, XC60, Tiguan och andra har exkluderats liksom motorstarka varianter av till exempel Audi.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här