Första lufttankningen med drönare

2015-04-24 09:09  

Den första lufttankningen med en obemannad flygfarkost gjordes i veckan när drönaren X-47B automatiskt fyllde på bränsle från ett tankplan.

Lufttankningen ägde rum över Atlanten utanför USAs östkust. Drönaren X-47B manövrerade automatiskt fram till tankplanets munstycke, anslöt till detta och fick 1,8 ton nytt bränsle. Amerikanska flottan betraktar lufttankningen som mycket lyckad. Tankplanet var en Omega K-707.

X-47B är en mycket avancerad drönare som byggts i två exemplar av Northrop Grumman. Första provflygningen ägde rum 2011. Planet är att betrakta som en demonstrator för kommande obemannade flygplan.

Drönare har från början byggts för att kunna starta och landa från hangarfartyg, och flera testflygningar har visat att X-47B kan samverka med konventionella stridsflygplan även vid start och landning på ett hangarfartyg.

X-47B är en jetdriven flygande vinge, saknar alltså stjärtfena, som drivs av en turbofläktmotor från Pratt and Whitney. Toppfarten ligger strax under ljudhastigheten, Mach 0,9+, och flyghöjden anges till 12190 meter. En fulltankad drönare har en räckvidd på 3889 km.

Spännvidden är 18,92 meter, men vingarna kan fällas ihop för att spara utrymme ombord på hangarfartygen. Då blir bredden 9,41 meter.

Max startvikt ligger kring 20 ton. Två behållare för vapen eller annan utrustning är dimensionerade för 2 ton last.



Följ Ny Teknik på Facebook!



Prenumerera på Ny Tekniks kostnadsfria nyhetsbrev – direkt till din mejl!

Håkan Abrahamson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt