Försäljning av miljöbilar väntas sjunka kraftigt

2013-01-03 09:53  

Förra året blev det rekord för antalet nya miljöbilar. När kraven nu har skärpts på miljöbilarna väntas försäljningen sjunka kraftigt. Gröna Bilister ser ändå optimistiskt på utvecklingen.

Miljöbilarna stod för nära hälften av alla nya personbilar som registrerades under förra året: 45 procent, vilket motsvarade nära 127 000 bilar. Men i år kommer andelen att bli betydligt lägre, spår både branschorganisationen Bil Sweden och organisationen Gröna Bilister.

Från 1 januari gäller nya, skärpta krav på vilka fordon som räknas som miljöbilar och därmed är skattebefriade i fem år. Bil Sweden räknar med att andelen nya miljöbilar kommer att ligga på fem procent under årets första månader, och på tio procent längre fram i år.

Gröna Bilister är något mer optimistisk, och tror att andelen nya miljöbilar kommer att hamna på tolv procent under 2013, i antal bilar räknat cirka 30 000.

-Vi tror att det finns ett miljöengagemang. Vi räknar med att många kommuner kommer att införa egna stimulanser för miljöbilar, som gratis parkering, säger Mattias Goldmann, pressansvarig på Gröna Bilister.

Företag som i dag har som policy att välja miljöbilar kommer att fortsätta med det, trots ny definition, tror organisationen. Gröna Bilister välkomnar de skärpta kraven, men är kritisk till delar av de nya reglerna.

-Vi är glada att man äntligen skärper definitionen, det var verkligen hög tid. Vi är glada att man koldioxidutsläppet sänks från i snitt 130 till 95 gram per kilometer. Men två saker är riktigt dåliga. Det ena är att man låter en bil släppa ut mer ju tyngre den är, den andra är att det inte finns några säkerhetskrav på de här bilarna. Det öppnar dörren för mindre seriösa elbilstillverkare från Kina, säger Mattias Goldman.

I de nya reglerna krävs att en bil släpper ut i snitt max 95 gram växthusgaser per kilometer. Beräkningen sker enligt en formel där utsläppet påverkas av hur mycket bilen väger. Körs bilen på alternativt bränsle som etanol tillåts högre utsläpp. För elbilar gäller samma krav som tidigare, med en maxförbrukning på 37 kilowatt per 100 kilometer.

Gröna Bilister tror att elbilar och laddhybrider kommer att öka stort i år. Förra året stod de för knappt 3 procent av alla miljöbilar, i år tror organisationen de kan öka till 15 procent.

-Framför allt för laddhybrider kommer många nya spännande modeller.

I höstas började Toyota Prius plug-in hybrid att säljas i Sverige, och snart kommer de första exemplaren av Volvo V60 plug-in hybrid. Produktionen på 1 000 bilar för 2013 är redan slutsåld, och Volvo ska öka produktionen till 5 000 bilar 2014.

Totalt sett minskade antalet nya bilar förra året. Det registrerades 279 000 nya bilar 2012, vilket är 25 000 färre än året innan. Då drogs antalet ändå upp av att den nya miljöbilsdefinitionen skulle träda i kraft vid årsskiftet. Bil Sweden beräknar att 9 000 fler bilar registrerades förra året på grund av att bilköpare och bilhandlare ville hinna få ta del av skattebefrielsen enligt den tidigare definitionen för miljöbilar.

Anna Orring

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt