Fordon
Fords smarta keps väcker chaufförer som nickar till
Foto: Ford
Lastbilschaufförer som somnar vid ratten kan skapa kaos. Därför har Ford tagit fram ”Safecap”. I kepsen sitter bland annat gyroskop och accelerometrar. De känner av om föraren nickar till och signalerar då med ljud, ljus och vibrationer.
Att köra trött kan faktiskt ha samma effekt på bilkörningen som att vara full. Hos en bilförare som varit vaken i 20 till 24 timmar kan reaktionsförmågan jämställas med en onykter förare som har 0,8–1 promille alkohol i blodet. Då ligger vakenheten bara på omkring 20 procent av det normala.
Statistiken understryker farorna. Exempelvis visade AAA Foundation for Traffic Safety i en studie från 2014 att trötta förare kunde ligga bakom 320 000 bilolyckor varje år i USA. I dag är allt fler bilmodeller utrustade med system som kan identifiera och väcka förare som nickar till bakom ratten – men det gäller långt ifrån alla bilar, och få av världens transportfordon.