Fords smarta keps väcker chaufförer som nickar till

2017-11-15 15:49  
Foto: Ford

Lastbilschaufförer som somnar vid ratten kan skapa kaos. Därför har Ford tagit fram ”Safecap”. I kepsen sitter bland annat gyroskop och accelerometrar. De känner av om föraren nickar till och signalerar då med ljud, ljus och vibrationer.

Att köra trött kan faktiskt ha samma effekt på bilkörningen som att vara full. Hos en bilförare som varit vaken i 20 till 24 timmar kan reaktionsförmågan jämställas med en onykter förare som har 0,8–1 promille alkohol i blodet. Då ligger vakenheten bara på omkring 20 procent av det normala.

Statistiken understryker farorna. Exempelvis visade AAA Foundation for Traffic Safety i en studie från 2014 att trötta förare kunde ligga bakom 320 000 bilolyckor varje år i USA. I dag är allt fler bilmodeller utrustade med system som kan identifiera och väcka förare som nickar till bakom ratten – men det gäller långt ifrån alla bilar, och få av världens transportfordon.

Läs mer:

Läs mer: Här rullar Toyotas bränslecellslastbil

Långtradarchaufförer är speciellt utsatta, inte minst de som kör långa sträckor på spikraka vägar utan landmärken. Då kräva det mycket för att hålla sig alert. Därför har Ford tagit fram ”Safecap” – en keps kan väcka trötta chaufförer. I huvudbonaden sitter bland annat gyroskop och accelerometrar. De känner av när huvudet börjar sloka och signalerar då med ljud, ljus och vibrationer.

En av utmaningarna har varit att utveckla ett system som kan skilja mellan normala rörelser, när föraren ser sig omkring, från det ofrivilliga vinklandet av huvudet som sker när man somnar. För ändamålet har Ford studerat den typ av nickningar som definierar ett trötthetsbeteende, och sedan utvecklat en smart mjukvara som sitter i kepsen.

Safecap skapades för att fira Fords 60-årsjubileum som lastbilstillverkare i Brasilien – och innan den kan komma ut på marknaden ska kepsen testas just på den marknaden. Helt klart är dock att innovationen har väckt ett enormt intresse. Nu letar Ford efter en partner som kan var med och vidareutveckla huvudbonaden.

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Aktuellt inom

Debatt

COMSOL