Fordon

Fler omkörningar med aerodynamisk överväxel

Nico Rosberg kör om Nick Heidfeld. Foto: Foto: Moro/Wikimedia

Med hjälp av en "aerodynamisk överväxel" ska det nästa år bli fler omkörningar i Formel 1. Det är tre av topplagen inom sporten som tillsammans utvecklat en ny teknik med hjälp av tester i simulator och vindtunnel.

Publicerad

Det näst sista av årets Formel 1-lopp som kördes i Shanghai 19 oktober var ett praktexempel på en av sportens stora brister.

Det görs alldeles för få spektakulära omkörningar.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här