Femton får flyga i zon 2

2010-04-26 10:31  

15 svenska bolag har nu tillstånd att flyga i flygzon 2, där aska kan förekomma. Zonen sträcker sig i dag över norra Sverige. Ett fall av misstänkt svavellukt har rapporterats efter en flygning i zonen.

Sammanlagt är det nu 15 bolag har nu fått tillstånd att flyga i zon 2 i svensk luftrum, enligt Eva-Mari Löfqvist, pressansvarig på Transportstyrelsen.

Dessa är SAS, Malmö Aviation, Tuifly Nordic, Avia Express Sweden, Air Sweden Aviation, Avitrans Nordic, Amapola Flyg, Golden Air Flyg, City Airline, West Air Sweden, Scandinavian Air Ambulance, Tor Air, NextJet, Viking Airlines och Svenska Direktflyg .

Eva-Marie Löfqvist uppger att myndigheten inte fått in några anmälningar om allvarliga händelser på grund av flygningar i zon 2.

Hittills har man bara fått in en anmälan från ett svenskt flygbolag om att piloter i ett fraktplan i fredags kände svavellukt i cockpit när man flög i zon 2 i norskt luftrum.

- Det är inte säkerställt att svavellukten har med askan att göra men den kan ha det, säger Eva-Mari Löfqvist.

Större delen av det svenska luftrummet är i dag fritt att flyga i men zon 2 gäller över delar av Norrland. Den sträcker sig över Örnsköldsvik, Umeå, Skellefteå och snett in mot norska gränsen.

- Askmolnen är på väg att försvinna från Sverige och vi hoppas att det ska bli fritt att flyga över hela Sverige vid 14-tiden i dag, säger Björn Stenström, pressjour på flygtafiktjänsten LFV.

- Hur det kommer att se ut i morgon är oklart. Vindarna svänger snabbt, konstaterar han.

Vilka zoner som ska gälla i svenska luftrummet bestäms av LFV. Var sjätte timme tar LFV del av zonindelningar och prognoser över askans spridning från den brittiska vädertjänsten Met Office.

Flygförbud gäller i nuläget främst över Island där Eyjafjallajökull, vulkanen som kastar ut aska, finns.

Norska vädertjänsten har en prognos som sträcker sig fram till och med onsdag kl 14. Se videosimuleringen härhttp://api.met.no/eyjafjallajokull/animation.gif.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt