Fem höjdpunkter på svenska elbilsmässan

2018-11-30 18:39  

"Proppen har gått ur", sa arrangören under öppningen av E-Car Expo i Göteborg. Här är fem höjdpunkter från den dedikerade elfordonsmässan.

E-car Expo har i år flyttat till Svenska Mässan i Göteborg. Det innebär en fyrdubblad utställningsyta på totalt 15 000 kvadratmeter jämfört med året innan.

- Proppen har gått ur, sa initiativtagaren Gunnar Dackevall under öppningen av mässan som på fredagen började med en branschdag och fortsätter med att bjuda in allmänheten till helgen.

Evenemanget samlade i fjol 10 000 besökare och förbokningarna tyder på ännu större deltagande i år, sa Gunnar Dackevall till Ny Teknik.

Många – men långt ifrån alla – biltillverkare fanns representerade på fredagen. Mässan har lyckats locka ett flertal svenska premiärer. Ny Teknik listar här fem höjdpunkter på mässan.

1. Audi E-tron

För första gången i Sverige visade Audi upp sin första rena elbil, E-tron. Den är en suv med fyrhjulsdrift och ett i sammanhanget stort batteri på 95 kilowattimmar. Det innebär 40 mils räckvidd. Som ett efterlängtat tillbehör för många svenskar kommer den också att gå att utrusta med dragkrok med beräknad tillåten dragvikt på 1 800 kilo. Den kommer att kosta från 885 000 kronor. De som har förbeställt bilen kan få den levererad första kvartalet nästa år.

2. Tesla Model 3

Teslas dragkraft inom fordonsindustrin är häpnadsväckande. Att dra slutsatser baserade enbart på en elbilsmässa är förstås vanskligt, men intresset kring den billigare varianten Model 3 var stort under hela fredagen. Den gick inte att provköra men många passade på att provsittat. Läs mer om vad Tesla visade upp här.

3. Kia Niro EV

Det var svensk premiär också för sydkoreanska Kias elbil Niro EV. I Sverige kommer den endast att säljas med det större batteriet på 64 kWh vilket innebär drygt 48 mils blandad körning enligt WLTP-cykeln. Också Kia Niro kommer att kunna utrustas med dragkrok. Priset blir nära 430 000 kronor. Leveranserna börjar efter årsskiftet.

4. Jaguar I-Pace

Under det elbilsrace – i laglig fart – som inför mässan anordnades mellan Haparanda och Ystad gick det inget vidare för Jaguars premiumsuv I-Pace. Kyla och brist på laddstationer gjorde att den inte ens kom ur Norrland. Men på mässan drog den åtskilligt med blickar. I-Pace är en suv i samma klass som Teslas Model X. Den har ett batteripack på 90 kWh vilket betyder 48 mils räckvidd. Givetvis fyrhjulsdrift. Priset avskräcker dock de flesta: Från 800 000 kronor. Den extrautrustade bilen på mässan kostade 1 140 000 kronor.

5. Volvo 360C Concept

Volvo har ännu ingen elbil att sälja. Till mässan har företaget därför tagit med sig laddhybriden V60 T6/T8 som spås bli en populär förmånsbil – samt något helt annat: Konceptfordonet 360C. Världspremiären var för ett par månader sedan. Men detta elektriska och autonoma fordon vill Volvo försöka omskapa definitionen av vad en bil är för något. Det mest påtagliga är förmodligen att en förarplats helt saknas. Den ska till exempel kunna bli ett substitut för kortade flygresor och även fungera som mobilt kontor.

- Startpunkten är ju att vi bestämt oss för att utveckla ett autonomt fordon på nivå 4. 360C är en konversationsstartare för vad det kan leda till. Vi har satt människan - inte tekniken - i centrum med detta fordon, sa Lars Blenwall, produktstrateg på Volvo.

Om vi någonsin får se den i produktion är det nog i samarbete med till exempel Uber eller Baidu (den kinesiska motsvarigheten till Google) i någon form av taxitjänst.

Johan Kristensson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Aktuellt inom

Debatt

COMSOL