Fordon

Expert sågar förslag om klimatavgift på flyg: Otillräckligt

Klimatavgift på flyg inte tillräckligt för miljön, enligt klimatexperten Ola Hansén. Foto: Aviation Images/REX/TT

Danska flygbolag motsätter sig flygskatt, men föreslår i stället en klimatavgift som ska gå till utveckling av miljövänliga flygresor. Fast det räcker inte, enligt Ola Hansén, klimatexpert på Världsnaturfonden (WWF).

Publicerad

– Det går inte att minimera utsläppen genom enbart klimatsmarta resor i dag, säger han.

I fredags lade den danska flygbranschen fram ett eget förslag om en klimatavgift. Förslaget skickas till danska politiker från Dansk Luftfart, en branschgrupp som innefattar bland andra Köpenhamns och Billunds flygplatser samt flygbolagen SAS och Norwegian.

Tanken med avgiften är att generera upp till 300 miljoner danska kronor per år till en fond inom flygindustrin som ska arbeta med gröna lösningar för flyget. För resenärer innebär avgiften i medeltal 20 danska kronor (motsvarade 31 svenska kronor) per biljett.

– Poängen med förslaget är behålla fördelarna med flygresor, som handel, relationer och upplevelser samtidigt som vi minimerar flygtrafikens negativa inverkan på miljön. Vi tror att våra resenärer vill bidra till hållbarhet och kommer att välkomna avgiften. Den är så pass låg att alla som vill fortsätta flyga kan göra det, säger Dansk Luftfarts direktör Michael Svane till TT.

Färre flygresor ett måste

Målet hos flygbolagen är inte att minska flygresorna.

– Problemet är inte att flyga, utan utsläppen, säger han.

Klimatexperten Ola Hansén vid WWF är kritisk till klimatavgiften. Den är långt ifrån tillräcklig.

– I grunden är det bra att man gör någonting, men det går inte att minimera utsläppen genom enbart klimatsmarta resor i dag. Vi behöver göra färre flygresor och se till att de resor som blir av är hållbara, säger han.

En orsak till att en helt miljövänlig flygtrafik i nordiska länder är svåruppnåelig är produktionen och importen av det biobränsle som skulle krävas.

– Det framtida behovet av biobränsle är mångdubbelt större än mängden som finns tillgänglig på global nivå. Trots att det finns förutsättningar för att producera biobränsle här tack vare skogsindustrin räknar vi med att det tar tio år innan en reell produktion kan vara i gång, konstaterar Ola Hansén.

För att uppnå gröna flygresor krävs en rad förändringar i en kedja som sträcker sig långt utanför flygindustrin, vilket tar tid. Med ett behov av att minska utsläppen akut blir färre flygresor ett måste, anser han.

Debatten positiv för miljön

Han är dock positiv till den forskning som flygbolagen vill bedriva.

– Det är positivt att säkra resurser för att stimulera utveckling och produktion av exempelvis hållbara bränslen. Det är en viktig bit på lång sikt, säger han.

Miljö- och klimatminister Isabella Lövin (MP) poängterar att man i Sverige försökt att angripa problemet från flera håll genom flygskatt och utveckling.

– Det är positivt att allt fler länder och branschen själva nu inser att utsläpp behöver ha en kostnad. Vi införde en flygskatt i Sverige eftersom flygets utsläpp måste minska. För att hjälpa flygbranschen i klimatomställningen presenterade regeringen redan förra året en satsning på 100 miljoner kronor för utveckling av hållbara flygbränslen, säger hon till TT.

I Sverige står privata flygresor för fyra femtedelar av de cirka tio miljoner ton koldioxid som flygresor släpper ut årligen, men svenskarnas flygresor har minskat något i år. Om det är flygskatt eller flygskam som ligger bakom, går inte ännu att säga. Men det forskas på området.

– Diskussionen kring flygskatten har definitivt ökat medvetenheten och ändrat människors beteenden. Men vår flygskatt är betydligt högre än den tänkta avgiften i Danmark, och vi äskade på att den skulle vara ännu högre för att verkligen ge resultat. Jag tror inte deras klimatavgift kommer att ge någon effekt på konsumtionsbeteendet, säger Hansén.