Fordon

Eldriven Fiat 500 körs med induktiv laddning genom asfalten

Fiats elbil kunde köra utan att förbruka något av energin i sitt batteri. Foto: Stellantis

Deras bana levererar induktiv laddning i motorvägsfart, direkt till elmotorn. Enligt Stellantis är kapaciteten jämförbar med en vanlig snabbladdare.

Publicerad

I italienska Chiari har Stellantis låtit uppföra Arena del Futuro, en elväg under en cirkulär testbana. Tekniken bygger på induktiv teknik, det vill säga kontaktlös.

Testbanan är 1 050 meter lång och invigdes i december 2021. Under våren har Stellantis testkört med elbilen Fiat 500, som lanserades 2020.

Byggs in under asfalten

Vid konventionell trådlös laddning placeras elbilen över en laddplatta med en spole – i fordonets mottagare sitter en sekundärspole, och mellan dem uppstår ett magnetfält.

I testbanan ligger tekniken under asfalten, och den mottagande enheten kan leverera energin direkt till bilens motor snarare än att ladda batteriet.

Det innebär att de som använder infrastrukturen teoretiskt skulle kunna köra fordon med långt mindre batterier – den dyraste komponenten i dagens elbilar. Enligt Stellantis pressmeddelande är tekniken baserad på likström, vilket ger små energiförluster.

Jämförbart med snabbladdare

I Stellantis-koncernen ingår Peugeot/Citroën samt Fiat/Chrysler.

Under testerna har elbilen visat att den kunde färdas i motorvägsfart utan att förbruka något av energin i sitt batteri. Och energiflödet genom asfalten var jämförbart med en konventionell snabbladdare.

Tunnare och billigare kablar

Asfalten ska vara helt säker att promenera på. Genom att systemet går på likström innebär också att man kan använda tunnare kablar och välja aluminium i stället för koppar – där aluminiumkablar är billigare och ett mer miljövänligt val.

Testerna av elvägen ingår i den statliga infrastruktursatsning som ska knyta ihop Brescia, Bergamo och Milano.