Dopplereffekten central för att hitta MH 370

2014-03-25 11:14  
Amerikanska marinen deltar i sökandet efter MH370 med en Boeing P-8A Poseidon. Foto: AFP Photo/US Navy/MC2 Eric A. Pastor

Dopplereffekten var central i Inmarsats analys av vad som hänt MH 370. Samtidigt vill Kina nu ha tillgång till beräkningarna i väntan på konkreta fynd från flygplanet.

Uppgifterna spreds igår snabbt om att Inmarsats ingenjörer använt en i sammanhanget "aldrig tidigare använd" beräkningsmetod då bedömningen gjordes att Malaysia Airlines MH 370 försvann i Indiska oceanen väster om den australiensiska staden Perth.

Nu rapporterar bland annat brittiska BBC om att Inmarsats ingenjörer använt beräkningar där den så kallade dopplereffekten varit central.

Som tidigare framkommit hade det brittiska satellitbolaget Inmarsat tidigt indikationer - via signaler som automatiskt skickades en gång i timmen från flygplanet - om att MH 370, en Boeing 777-200ER, var i luften cirka fem timmar efter att planet observerats lämna malaysiskt luftrum.

Det är dessa signaler från olycksnatten som nu, enligt BBC, analyserats i detalj genom att jämföra signalernas frekvens med de som normalt kommer från Malaysia Airlines Boeing 777. Ur analysen har det varit möjligt att göra en modell över hur frekvensen varierar när ett flygplan rör sig. Konkret handlar det om att studera hur signalens frekvens ändras beroende på om signalkällan, i det här fallet flygplanet, rör sig mot eller bort från mottagarstationen, vilket i aktuellt fall är Inmarsats satellit.

I sammanhanget påpekas att beräkningarna inte säger något om exakt plats för planets försvinnande. Inte heller dess höjd eller hastighet går att utläsa från de data som Inmarsat kommit ut med.

När det gäller hastigheten finns däremot uppgifter om att analysen som gjorts bygger på ett antagande att flygplanet ska ha rört sig med en explicit hastighet under olycksnatten.

Resultatet av beräkningarna gjorde att sökområdet redan den 18 mars kunde begränsas till endast 3 procent av den möjliga södra flyglinjen som pekats ut. Uppgifterna ska ha använts för att inrikta Australien och andra nationer i sökandet utanför Australiens västkust, enligt Washington Post.

Sökandet utanför Australien efter delar från flygplanet ställdes på tisdagen in på grund av dåligt väder. Samtidigt kom uppgifter om att Kina nu vill se den analys som ligger till grund för antagandet om flygplanets färdväg söderut.

Amerikanska CNN skrev på tisdagen att myndigheterna redan nu poängterar att det kan dröja innan man hittar delar från flygplanet.

- Vi letar inte efter en nål i höstack. Vi försöker fortfarande hitta höstacken, sa Mark Binskin, vice chef vid Australian försvarsmakt, till CNN.

Olle Nygårds

Mer om: Flygolycka

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt