Den flygande sportbilen gör 160 km/h på vägen

2017-12-18 10:14  
Switchblade Foto: Samson Motors

För en dryg miljon kronor kan Samson Switchblade bli din. Bilen flyger drygt 72 mil, på över 3 000 meters höjd. Efter landning fäller man in vingarna – och på vägen presterar trehjulingen 160 km/h.

Ännu har inte 1950-talets vision om flygande bilar på var mans hustak blivit en verklighet, men det rör onekligen på sig. Nu har till och med Volvo Cars fått ett systerbolag i segmentet, i och med Geelys köp av amerikanska Terrafugia.

Ett annat alternativ kommer från det Oregon-baserade företaget Samson Motors. Nu visar de upp sin ”flygande sportbil”. Modellen Samson Switchblade rullar på tre hjul – och den skjutande propellern drivs av en vätskekyld fyrcylindrig motor på 1,6 liter, som utvecklar 190 hästkrafter.

Enligt tillverkaren ska det ge en flyghastighet på drygt 320 km/h, och farkosten ska kunna marscha på över 3 000 meters höjd.

I luften är Switchblade 6,2 meter lång med ett vingspann på 8,2 meter. Den låga vikten på 794 kg ger en aktionsradie på dryga 72 mil, och flygbilen sägs klara sig med en startsträcka på 335 meter. När farkosten ska köras som en bil fälls vingarna in och ekipagets längd kortas då till 5,1 meter. På vägen ska ”bilen” kunna prestera 160 km/h.

I dagsläget har myndigheterna gett maskinen en klassificering som faller under experimentella fordon/hemmabyggen. Det innebär att ägaren själv måste montera ihop 51 procent av farkosten.

Om du inte känner dig trygg med den egna flygingenjörskompetensen så kan du utföra monteringen hos Samson i deras Build Assist Center. Och om du ändå lyckas strula till det så är flygplanet utrustat med en stor fallskärm. Prislappen kommer ligga på strax över en miljon kronor – och cirka 17 000 kronor tillkommer om du vill bygga din ”stilett” i tillverkarens garage.

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Aktuellt inom

AI Pension

Debatt