De kan få japanska Alfa-Mazdan

2014-03-05 10:20  

Det blir ingen Alfa Romeo 'Made in Japan'. Alfor ska vara italienska, säger Fiatchefen. Men avtalet med Mazda gäller. Så frågan är: vem ska ta hand om sportbilen nästa år?

När tanken väcktes var planen att låta Mazda tillverka en Alfa Romeo från nästa version av MX-5 Miata, den lilla sportbilen som fyller 25 år och som blivit världens mest tillverkade tvåsitsiga sportvagn. Mazdas framgångsrika modell skulle ge det italienska märket en välbehövlig injektion, efter år av motgångar

Tillverkningen av den tvåsitsiga lilla Alfan skulle ske i Mazdas fabriker i Hiroshima.

Men sedan avtalet undertecknades har chefen för Fiatkoncernen Sergio Marchionne ändrat sig när det gäller ursprungsorten för en Alfa Romeo. I höstas antydde han att en Alfa Romeo inte kan tillverkas utanför Italien så han är chef.

Detta upprepade han vid Detroitmässan i januari i år, på tal om när Alfa Romeo ska lanseras på den amerikanska marknaden.

Men att kliva av kontraktet med Mazda blir alldeles för dyrt.

Nu uppger Automotive News från välunderrättade källor att Fiat funderar på vilket märke som ska få ta hand om de japanska 'Alforna' när produktionen sätter igång nästa år.

De båda prestigemärkena Ferrari och Maserati, som ingår i Fiat-Chryslergruppen, anses uteslutna. Den lilla sportvagn som planeras får en 1,4 liters motor. En sådan bil rimmar inte med föreställningen om italienska fullblodsbilar som Ferrari och Maserati.

Lancia är knappast heller aktuellt. Marchionne vill begränsa rollen för detta anrika gamla märke, och enbart tillverka en modell, och då endast för den italienska marknaden.

Återstår då märkena Abarth och Fiat.

Bedömare lutar åt att det blir Abarth som får ta bilen. Abarth har under åren tjänat som varumärke för upphottade små Fiatbilar. En tvåsitsig sportvagn skulle mycket väl kunna bära Abarths emblem.

Håkan Abrahamson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt