Fordon

Därför kraschar EU-tradarna på svensk vinterväg

Se den simulerade lastbilsolyckan, som visar varför kortare EU-långtradare ställer till fler olyckor på nordiska vintervägar än de längre svenska ekipagen.

Publicerad

EU:s tillåtna maxlängd för dragbil och påhängsvagn är 16,5 meter. Detta har gjort den tvåaxliga dragbilen, med kort hjulbas och semitrailer, till den klart vanligaste långtradaren på europeiska vägar. Vid svensk inrikes fjärrtransport dominerar dock de upp till 25,25 meter långa modulekipagen (lastbil med släpvagn).

Men 16,5-metersekipage är kraftigt överrepresenterade i trafikolyckor på nordiska vägar, enligt Johan Granlund, vägteknikexpert på WSP. Framförallt märks detta vid vinterväglag, antingen genom så kallad jack-knifing (ekipaget viker sig), eller genom att påhängsvagnen sladdar ut i sidled.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här