Därför kopplar jättarna upp sina bilar

2014-03-28 05:30  

Bilar uppkopplade till mobilnätet har funnits i över tjugo år. Men antalet exploderade häromåret när det gick att sätta på motorvärmaren med mobilen. Alla vill vara med. Vare sig man heter Volvo och BMW eller Apple, Google och Ericsson.

Var sjutton är fotografen? Han skulle ju plocka upp mig vid stationen. Nu blir vi kanske sena till mötet med Volvo. Vilken tur att han har en bil som är uppkopplad till nätet, och att jag har fått tillåtelse att följa den på min mobil i dag. Nu kan jag se exakt var bilen är och att den är här om sju minuter. 

Nej, riktigt så gick det inte till. Den tjänsten finns inte ännu, men kanske redan till sommaren i någon bilmodell i Sverige.

Andra tjänster som är anslutna till mobilnätet är redan i gång.  Förutom olika säkerhetstjänster kan föraren i dag fjärrstyra bilen, exempelvis låsa och öppna bildörren via mobilen.

Men det gick trögt i starten.   

Volvogruppen  kopplade upp sina första bilar till nmt-nätet redan 1993 och var med och bildade Wireless Car 1999. Bolaget lanserade sina första uppkopplade tjänster till andra biltillverkare 2001.  Då kallades området telematik, och tjänsterna inriktades i första hand på att öka säkerheten. Ett exempel är automatisk anslutning till larmcentralen när krockkudden utlöstes. 

Fast den extrautrustning som krävdes lockade inte massorna eftersom den kostade runt 10 000 kronor. Så ett par år efter lanseringen var det fortfarande bara några tiotusen bilägare som nappat på Wireless Cars uppkopplade tjänster.

Men nu har det tagit fart. Wireless Car har nu över 1,8 miljoner fordon med inbyggda sim-kort uppkopplade till sina tjänster i 50-talet länder. Bland kunderna finns Volvo Cars, BMW och Audi.

Varför händer det nu?

En orsak är att EU i tio år förordat att alla bilar automatiskt borde kunna larma 112 vid en olycka – Ecall. Det har drivit på bilindustrin att jobba med uppkopplingen till mobilnätet.  Ecall-lagen väntas träda i kraft 2015.  

För biltillverkarna har det också blivit viktigare att försöka särskilja sig från konkurrenterna.

– Alla kan ju bocka plåt, och nu vill de erbjuda kunderna unika trådlösa tjänster,  säger Per Adamsson som är chef för strategi och affärsutveckling på Wireless Car.

Enligt en färsk analys från Accenture väljer 39 procent av

bilköpare bil baserat på teknik ”inne i kupén”, som navigering och underhållning. Bara 14 procent har hästkrafter och topphastighet som första urvalskriterium. 

På senare år har biltillverkarna också insett att de själva kan dra nytta av direktkontakten till bil och ägare. Att serva och reparera bilen står för en stor del av inkomsten för de flesta biltillverkare, ofta betydligt mer lönsam än själva bilförsäljningen. Tack vare den mobila anslutningen kan tillverkarna diagnostisera och erbjuda tidsbokning på den egna serviceverkstaden när bilen börjar krångla.

Men helt avgörande för den senast tidens ökade intresse för uppkopplade bilar är folks vana att använda mobila appar.

För tre år sedan lanserade Wireless Car sin första app för att fjärrstyra bilen. Och det var då användningen tog fart.

– Jag var med och startade Wireless Car 1999, och utvecklingen har varit minst sagt intressant. Vi utvecklade ett avancerat system för uppkoppling av bilar för att öka säkerheten. Men det var den enkla appen för fjärrstyrning av motorvärmaren med mobilen som fick fart på efterfrågan, säger Per Adamsson.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt