Danska Falck har byggt ambulans av en Tesla Model X

2019-01-15 16:47  
Falck har testat att bygga om en Tesla Model X till ambulans. Men till en början får den inte lov att köra patienter. Foto: Falck

Danska Falck har försett bilen med ett extra batterissystem för att klara all utrustning. Till en början ska den användas som akutläkarbil i Syddanmark.

Elbilarnas intåg är på god väg, men än så länge drivs ambulanser främst med fossila bränslen. Nu vill den danska räddningskoncernen Falck visa att det faktiskt finns alternativ. På tisdagen presenterade de sin första helt eldrivna ambulans - en modifierad Tesla Model X.

”På Falck vill vi använda mindre bränsle. Det är bra för både miljön och ekonomin, och eftersom ingen annan i världen gjort en eldriven ambulans har vi utvecklat en själva”, säger företagets vd Jakob Riis i ett pressmeddelande.

Läs mer: Hacka Tesla – vinn en bil

Utmaningen med en eldriven ambulans är enligt Falck att all medicinsk utrustning förbrukar mycket el, och därmed riskerar att sänka bilens räckvidd alltför mycket. Lösningen har varit att montera ett separat batterisystem i bilen för att driva all kringutrustning.

”Varningsljus och sirener, radion, all medicinsk utrustning och värme- och kylsystemet drivs med ett helt slutet system som laddas innan avfärd, och medan en bränslecell laddas upp under körningen”, säger Jakob Riis.

Läs mer: Kinesisk jättekoncern köper majoritetspost i Nevs

Falck har också monterat ett separat metanoleldat värmesystem som ska hålla ambulansen ständigt uppvärmd och redo för avfärd under timmarna den är i tjänst.

Men till en början får ambulansen inte användas för att köra patienter. Under en testperiod kommer den att köras som akutläkarbil i regionen Syddanmark, rapporterar danska TV2. I ett separat projekt kommer Falck också under året att börja använda elbilar för patienttransporter i Köpenhamnsregionen.

Simon Campanello

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt