Costa Concordia demonteras i Genua

2014-06-11 12:38  
Costa Concordia förbereds för sin sista färd. Foto: All Over press

Kryssningsfartyget Costa Concordia kommer sannolikt att demonteras i den italienska hamnstaden Genua. En detaljplan ska dock godkännas först och det officiella beskedet väntas först den 26 juni.

Genua är det enda alternativet för demontering av Costa Concordia. Det rapporterar italienska nyhetsmedier.

De övriga alternativen – Turkiet samt den mindre italienska hamnstaden Piombino i Toskana, strax norr om ön Giglio där Costa Concordia står på grund, har därmed valts bort.

Det är den amerikanska kryssningsjätten Carnival, ägare till Costa Cruises, som föreslagit Genua inom ramen för ett slags statlig tillståndsprocess för projektet som pågår i Rom. Det officiella beskedet väntas först den 26 juni då processen avslutas –  tio dagar senare än planerat – men i praktiken saknas alternativ. Det uppger tidningen La Repubblica.

Italiens miljöminister bekräftade för en vecka sedan att Carnival föreslagit Genua. Enligt den italienska tidningen La Nazione konstaterar Carnival/Costa att Piombino inte är ett lämpligt alternativ och att staden inte har ett demonteringsvarv. För att ta hand om fartyget behöver Piombino genomföra flera anläggningsarbeten, bland annat muddrandet av en kanal och konstruktion av ett kilometerlångt skyddat hamnområde, och detta skulle inte vara klart förrän i september.

Förslaget kritiseras bland annat av Toskanas landshövding Enrico Rossi som förespråkar Piombino och som pekar på riskerna med den betydligt längre transporten till Genua.

Enligt planen som presenterats av Carnival ska Costa Concordia under den andra halvan av juli bogseras de cirka 150 sjömilen till Genua där demonteringen kommer att genomföras av företagen San Giorgio, Mariotti och Saipem, under ledning av hamnmyndigheten i Genua.

I ett pressmeddelande framgår att 11 pontoner monterats på vrakets styrbordssida, och att det återstår ytterligare fyra på styrbords respektive babords sida för att komma upp i de 30 pontoner som krävs för att vraket ska flyta.

- - - -

Artikeln uppdaterad 11 juni kl 14.50 med förtydligande av att planen ännu inte är godkänd.

Mats Lewan

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt