Coronaviruset slår mot bilmarknaden i vår

Foto: Bil Sweden, Pontus Lundahl/TT

Nybilsregistreringarna minskade under mars, enligt statistik från branschorganisationen Bil Sweden. Det är inte relaterat till den rådande pandemin – men effekterna slår mot marknaden i vår.

För personbilar minskade nyregistreringarna med 8,6 procent under mars, och för lätta lastbilar hela 39 procent, enligt statistik från Bil Sweden.

Men minskningen är inte ett resultat av coronaviruset och en orolig ekonomi, enligt Mattias Bergman, vd på Bil Sweden.

”De bilar som registrerades i mars är till stor del resultatet av order som tecknats flera månader tidigare, innan coronautbrottet. Vi kan dock förvänta oss coronaeffekter på registreringarna under de närmaste månaderna”, säger han i ett pressmeddelande.

Läs mer: Det här vet vi om coronaviruset

I stället beror nedgången enligt Bergman på en rekyl efter mycket hög försäljning i december, då fordonsskatten höjdes vid årsskiftet.

Andelen laddbara bilar bland de nyregistrerade var 28 procent, en fördubbling jämfört med mars förra året.

Coronaeffekt att vänta

Jens Wetterfors, vd på Din Bil, återförsäljare av Volkswagen-koncernens varumärken, tror att marknaden kommer se effekterna av den rådande pandemin från och med maj. Det beror på en eftersläpande statistik i orderingång.

– Under de senaste tre veckorna har vi sett en trendnedgång i ordertecknandet. Det gäller både vår egen verksamhet och branschen i stort, säger han.

Läs mer: Så slår coronakrisen mot svensk industri

I bilhallarna är det tystare än vanligt. De görs dock fortfarande affärer men på en något lägre nivå än tidigare.

– Vi får se vad som händer de kommande veckorna. Min prognos är att det blir ännu tuffare, både för oss och för hela marknaden, och vi rustar oss därefter, säger Wetterfors.

Tobias Österberg/TT

Åsa Johansson/TT

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt