Chalmers-ess i årets Delsbo Electric

2012-05-23 06:45  

I helgen som kommer är det dags för dressintävlingen Delsbo Electric. Och nu blir det åka av. Chalmers ställer upp med ett lag som leds av snålbilsexperten Anders Johansson.

Det handlar om att bygga världens mest energisnåla, batteridrivna fordon och köra den på den 3,3 kilometer långa järnvägsbanan mellan Delsbo och Fredriksfors i Hälsingland med så liten energiförbrukning som möjligt.

Förra året tävlade tre lag – två från Bromangymnasiet i Hudiksvall och ett från Högskolan i Gävle.

I år är fem lag anmälda

Högskolan i Gävle skickar två lag med Fredrik Mickelsson och Per Blomqvist som lagledare.

Bromangymnasiet har också två lag med Hans Sellén som lagledare för båda.

Och så har Chalmers i Göteborg fått upp ögonen för Delsbo Electric.

Det är doktoranden Anders Johansson, känd från Chalmers framgångar i snålbilstävlingen Shell Eco Marathon.

Anders Johansson har tillsammans med forskaren Sven Andersson arbetat med Eco Marathon-bilarna Eco Vera och Smarter i flera år och nått fina framgångar i hård internationell konkurrens.

Nu har han satt ihop ett team som ska tävla i Delsbo Electric med ett batteridrivet rälsfordon, troligen en trehjulig dressin.

- Vi har inte byggt något fordon ännu. Större delen av laget är på Eco Marathon i Rotterdam. Vi kommer hem på söndag och börjar bygga på måndag kväll, mejlade Anders Johansson Ny Teknik i fredags.

Han skriver att man i princip kommer att återanvända drivlinan från Chalmersbilen Smarter, som tävlar i Shell Eco Marathon i klassen Urban Concept.

Men man byter ut förbränningsmotorn mot eldrift med möjlighet till regenerering.

- Största anledningen till att vi deltar i Delsbo Electric är att vi tycker det är kul med ett svenskt evenemang. Vi ställer gärna upp på ett sådant initiativ eftersom vi förstår att namnet Chalmers kommer att vara draglok åt tävlingen, säger Anders Johansson.

Han vill tona ned förväntningarna på Chalmersekipaget eftersom man bara får fyra dagar på sig att sätta ihop en kärra.

- Vi siktar inte på toppresultat men vi kommer att ta med oss en hel del tekniskt kunnande upp till Delsbo och visa vad vi har för erfarenheter av snåldrift för de andra lagen, säger Anders Johansson.

Tävlingssträckan är en del av den nedlagda Dellenbanan, som den ideella järnvägsföreningen Dellenbanans Vänner vill väcka till liv igen och få tillbaka både tågtrafik och elektrifiering.

- Att få tillbaka eldriven tågtrafik på Dellenbanan är ett av syftena med tävlingen. Ett annat är att skapa kontaktytor mellan lokala teknikföretag och studenterna som bygger fordonen och deltar i tävlingen. Det säkrar framtida rekryteringsbehov för bygdens teknikföretag, säger tävlingens projektledare Annelie Persson Bäck till Ny Teknik.

På fredag får det långväga laget från Chalmers ett speciellt välkomnande med en dressincykeltur, så att de får känna på banan.

På lördag förmiddag blir det provkörning. Då kontrolleras att mätinstrumenten fungerar och lagen får möjlighet att justera sina fordon.

Det är lördagens provkörning som ligger till grund för startordningen på själva tävlingsdagen på söndag. Snabbast startar först för att det inte ska bli onödigt långa pauser.

Gällande ”världsrekord” är 3,86 wattimmar per personkilometer. Det sattes av Lag JV1 från Högskolan i Gävle förra året.

Det fordonet är misstänkt likt det som lag Fredrik Mickelsson och Victor Granath från Högskolan i Gävle har byggt och visat bilder på för Ny Tekniks redaktör i förväg.

Läs reportaget från förra årets tävling här.

Se resultatet av årets tävling här.

Regler för Delsbo Electric

Tävlingen är öppen för lag från skolor och utbildningsinstitutioner.

Tävlingsfordonet ska drivas uteslutande med elenergi från batterier, bränsleceller eller liknande.

Tävlingsfordonet ska under loppet hålla en genomsnittshastighet av mellan 10 och 20 kilometer i timmen.

Varje fordon ska bemannas av en till tre personer. Alla ombord måste väga minst 50 kilo inklusive kläder och utrustning.

Föraren ska vara nykter och opåverkad av droger.

Tävlingsbanan består av ett järnvägsspår med normal spårvidd 1435 millimeter.  Tidigare var kravet att fordonet skulle köra på båda rälarna. Det är borttaget. Enda kravet är att det ska ha broms.

Anmälninsavgiften i år är 5 000 kronor. Förstapriset är 25 000 kronor.

Lars Anders Karlberg

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt