Fordon

Chalmers-ess i årets Delsbo Electric

Folkfest av det mindre slaget när Delsbo Electric går av stapeln. Bilden är från tävlingen 2011. Foto: Sigurd Melin
Blir detta årets vinnande ekipage? Bakom bygget står Victor Granath och Fredrik Mickelsson från Högskolan i Gävle. Fredrik Mickelsson är lagledare för ett av de två tävlande Gävlelagen. Foto: Fredrik Mickelsson
Vinnare i Delsbo Electric 2011 - Carmen Malavé och Stefan Ederborg från Högskolan i Gävle med ekipaget JV1, som är misstänkt likt Gävlelaget Mickelssons konstruktion till årets tävling. Foto: Sigurd Melin
Linnea Häggblom från Bromangymnasiet i Hudiksvall rullade förra året bekvämt in som tvåa på sin Snålputte med blåmålade mopedfälgar. Foto: Sigurd Melin
Här får havererade X-akt från Bromangymnasiet bogserhjälp med en vanlig trampdressin. Bild från 2011. Foto: Sigurd Melin

I helgen som kommer är det dags för dressintävlingen Delsbo Electric. Och nu blir det åka av. Chalmers ställer upp med ett lag som leds av snålbilsexperten Anders Johansson.

Publicerad

Det handlar om att bygga världens mest energisnåla, batteridrivna fordon och köra den på den 3,3 kilometer långa järnvägsbanan mellan Delsbo och Fredriksfors i Hälsingland med så liten energiförbrukning som möjligt.

Förra året tävlade tre lag – två från Bromangymnasiet i Hudiksvall och ett från Högskolan i Gävle.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här