Bubbel gör kryssningen billigare

2012-06-07 15:15  

Luftbubblor som strömmar utmed botten på två nya kryssningsfartyg minskar friktionen och sänker bränsleåtgången med 7 procent.

Mitsubishi Heavy Industries har fått en order på Mitsubishi Air Lubrication System (Mals) för installation på två kryssningsfartyg till tyska rederiet Aida Cruises.

Tekniken går ut på att luftbubblor släpps ut under skrovet och därmed minskar friktionen mellan skrov och vatten. Man räknar med en reduktion av bränsleförbrukningen med 7 procent. Det är första gången Mals används för kryssningsfartyg.

2010 installerades bubbeltekniken för första gången på lastfartyg, och resultatet blev en minskning av bränsleförbrukningen på 13 procent.

Genom att ytterligare förfina tekniken, och i kombination med ett speciellt skrov, ska tekniken kunna minska bränsleåtgången med så mycket som 25 procent i tre bulkfartyg som byggs för det amerikanska spannmålsföretaget ADM.

De två tyska kryssningsfartygen får ett bruttotonnage på 125000 och plats för 3250 passagerare. De byggs hos MHIs varv i Nagasaki och ska vara klara för leverans 2015 respektive 2016.

Se Mitsubishis videopresentation av tekniken här

Håkan Abrahamson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt