Britter vill göra grannen avis med ”gröna” bilar

2019-10-01 07:31  

Förr förknippades grönt ofta med avund. I dag symboliserar färgen miljötänk och status, och många britter uppger också att de överväger att köpa en elektrifierad bil för att vara grönare än grannen.

Hållbarhet är vår tids ledord. I takt med att elbilen gått från lyxig nischprodukt till ett allt mer reellt alternativ för fler har denna gröna produkt också hamnat högt upp på önskelistan. I en egen enkätundersökning som koreanska Hyundai har genomfört i Storbritannien framgår det att klimatoro sätter spår i människors bilval.

Sju av tio vuxna britter ser enligt enkätundersökningen på klimatförändringarna och nedskräpningen av världshaven som de största hoten mot mänskligheten. Detta har bidragit till att de som förr tävlade om att ha de senaste och häftigaste prylarna nu har skiftat fokus. Nu strävar de efter de mest hållbara alternativen.

Detta är en tydlig trend som understryks av att fordonens eko-värden har seglat upp på kravlistan och vid bilköp nu anses vara mycket viktigare än både acceleration och topphastighet.

Ny bygger man sin status genom att visa på den egna miljömedvetenheten, åtminstone enligt den här undersökningen. Nära var fjärde som svarade (22 procent) svarat att de försöker trumfa omgivningen med sin egen återvinning samt åtgärder för att minska sitt koldioxidavtryck. Nära två tredjedelar av deltagarna svarade också att de skulle överväga att byta till en hybrid- eller ren elbil, vilket säkerligen skulle hjälpa till med strålglansen på garageuppfarten.

Läs mer: Uppstartsbolaget Arcimoto visar upp världens första "FUV"

Grannsämjan kan också påverkas av hållbarhetsbeslut. Var femte svarande har blivit osams med grannen på grund av att de skadar miljön, och majoriteten (58 procent) störs av grannar som inte sopsorterar.

Med detta som bakgrund är det kanske inte så svårt att förstå att många är intresserade av elektrifierade bilar. Sex av tio svarade att de överväger elbil. Men det finns faktorer som bromsar. Av bilspekulanterna svarade mer än hälften (58 procent) att de hölls tillbaka av kostnaden. Ungefär lika många (54 procent) oroades över bristande laddinfrastruktur. 2 000 britter deltog i enkätundersökningen, som genomfördes av företaget One Poll.

Även i Sverige har kostnaden lyfts fram som en stor tröskel. Bristande laddinfrastruktur och enhetliga betalningssystem bedöms också störa utrullningen av elektrifierade bilar.

Läs mer: Uppdaterering av Toyotas vätgaspionjär att vänta 2020

Frågan är hur länge de här störmomenten kvarstår. När det gäller billigare elektrifierade modeller är förändring på gång. Efter sommaren har inte mindre än fyra tillverkare lanserat elbilar med en prislapp på runt 300 000 kr efter bonus/malus-subvention. Och när det handlar om infrastruktur har bland annat Circle K slagit på stora trumman och sagt att de redan i år ska ha 120 snabbladdare klara. Dessutom bygger flera andra aktörer också ut.

Felix Björklund

Mer om: Elbilar Bilar

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt