Fordon
Brasilien får bygga sin egen brasse-Gripen
Saab sträcker sig långt i sin offert till Brasilien på 36 stycken Gripen Next Generation. Mycket långt. Brasilien får full insyn i utvecklingen och får designa planet efter egna önskemål.
Det var i fredags kväll svensk tid som Saabchefen Åke Svensson lämnade över sin slutliga offert till den brasilianske flygvapenchefen Juniti Saito.
Då hade Saab fått en månad på sig att krydda sitt förra erbjudande – och Saab kryddade rejält.
Brasilien blir Saabs partner både när det gäller tillverkning av Gripen i Brasilien och försäljningen av Gripen i Latinamerika - och i resten av världen.
I praktiken blir Brasilien hälftenägare i den nya generationen Gripen.
Här är tio viktiga punkter i Saabs offert till Brasilien.
1. 60 procent av utvecklingen av Gripen NG i Sverige, 40 procent i Brasilien.
2. 80 procent av flygplansskrovet ska tillverkas i Brasilien.
3. Komplett monteringslina för Gripen NG byggs upp i Brasilien.
4.Stort brasilianskt inflytande över utveckling, design och tillverkning av kommande generation av Gripen.
5. Full frihet för Brasilien att välja vapen till Gripen.
6. Underhåll av nya Gripenmotorn i Brasilien.
7. Motköpsaffärer värda 175 procent av ordervärdet.
8. Ensamrätt för Brasilien att sälja Gripen NG i Latinamerika.
9. Samarbete om försäljning på världsmarknaden.
10. Saab går in som strategisk partner i utvecklingen av det nya brasilianska transportplanet Embraer KC-390.
Hälften så dyr som Rafale
Saabs bästa försäljningsargument är att kunna erbjuda gemensam utveckling av den nya generationen av Jas Gripen.
De båda konkurrenterna – Rafale från franska Dassault och Super Hornet från amerikanska Boeing – är båda färdiga plan som inte erbjuder Brasilien lika mycket tekniköverföring som Saabs Gripen NG, som ännu är under utveckling.
Det är inte heller möjligt att välja vapen i det franska och amerikanska alternativet. Köper man franskt måste man ha franska vapen och köper man amerikanskt måste man ha amerikanska.
Dessutom är Gripen bara hälften så dyr som Rafale – cirka en halv miljard kronor per styck i total livslängdskostnad mot en miljard för Rafale.